Palvelussamme on käyttökatko torstaina 26.9. klo 15 alkaen. Sen aikana jäsenhakemusta ei voi lähettää. Pahoittelemme häiriötä.

Koulutuksen tasa-arvo ja yhdenvertaisuus

Kouluihin ja oppilaitoksiin tarvitaan yhdenvertaisia käytänteitä sekä riittävää tasa-arvorahoitusta, jolla kurotaan kiinni koulujen välisiä eroja

Suomalaisen yhteiskunnan lupaus on ollut, että täällä kenestä tahansa voi tulla mitä tahansa. Lupauksen mahdollistamisessa kasvatus ja koulutus ovat avainasemassa. Koulutusjärjestelmän yhdenvertaisuus edellyttää kuitenkin sitä, että alueiden eriytyminen ja oppilaiden erilaiset taustat tunnistetaan.

Lapsen, nuoren tai yhdenkään oppijan sukupuoli, tausta tai muut henkilökohtaiset ominaisuudet eivät saisi vaikuttaa siihen, miten hän voi tavoitella unelmiaan.

OAJ:n ratkaisut tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen koulutuksen edistämiseen

Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden pitäisi olla vahvemmin osa opetussuunnitelmaa ja tutkintojen perusteita, jolloin se ei olisi kiinni yksittäisen oppilaitoksen ratkaisuista.

Oppimisen tuki on laitettava kuntoon. Viime vuosina on auennut huolestuttava kuilu hyvin pärjäävien ja heikosti menestyvien oppilaiden välille. Myös sukupuolien väliset erot ovat suuria: etenkin monella pojalla on vaikeuksia lukutaidon kanssa. Laittamalla oppimisen tuki kuntoon ja pitämällä opetuksen ryhmäkoot kohtuullisina voidaan kuroa näitä eroja umpeen.

Koulutus on parasta kotoutumista. Useat selvitykset ovat osoittaneet, että maahanmuuttotaustaisten nuorten syrjäytymisriski on huomattavasti korkeampi kuin muiden nuorten. Perusopetukseen valmistavan opetuksen tulee olla oppilaan subjektiivinen oikeus ja se on kirjattava lakiin. Samaan aikaan on varmistettava, että syrjinnälle ja rasismille on nollatoleranssi koko yhteiskunnassa.

Koulujen eriarvoistumiskehitystä tulee ehkäistä tasa-arvorahoituksella. Tasa-arvorahoituksella on tärkeä tehtävä: sillä pyritään vahvistamaan koulutuksellista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä pysäyttämään eriarvoistumiskehitystä. Varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen tasa-arvorahoituksen pysyvyydestä päätettiin viime hallituskaudella. Tutkimusten mukaan koulutuksellista tasa-arvoa edistävällä rahoituksella on ollut positiivinen vaikutus oppilaiden ja opiskelijoiden opinnoissa etenemiseen.

Yhdenvertaisuudesta ja tasa-arvosta hyötyy

Yksilö

Kukaan ei valitse omaa taustaansa. Tasa-arvoinen ja yhdenvertainen yhteiskunta hyödyttävät kaikkia, sillä silloin jokaisen omat valinnat ja kiinnostukset pääsevät oikeuksiinsa.

Jäsen

Kun yhdenvertaisuus ja tasa-arvo huomioidaan käytännöissä ja resursoinnissa, ei asia jää yksittäisten oppilaitosten tai opetusalan ammattilaisten harteille.

Yhteiskunta

Eriarvoisuutta kannattaa ehkäistä ennen kuin se pääsee syntymään. Tasa-arvoisella ja yhdenvertaisella kasvatuksella ja koulutuksella voidaan tasoittaa eroja, jotka liittyvät oppijoiden taustaan tai ominaisuuksiin.

Näillä keinoilla kohti vaikuttavaa ja pitkäjänteistä tasa-arvorahoitusta

Riittävä ja pysyvä rahoitus

Jotta eriytymiskehitys saadaan pysäytettyä, tulisi valtion budjettiin varata vuosittain 65 miljoonaa euroa tasa-arvorahaa. Summa vastaisi liki tuhannen opettajan palkkaamista perusopetukseen tai noin 1 300 varhaiskasvatuksen opettajaa.

Rahoituksen suuruuden lisäksi on tärkeää, että rahoituksen taso vakiinnutetaan ja sitä voi hakea kerralla neljäksi vuodeksi. Tätä on myös luvattu Petteri Orpon hallitusohjelmassa. Vain siten varhaiskasvatuksen ja koulutuksen järjestäjät pystyvät suunnittelemaan ja kehittämään toimintaansa pitkäjänteisesti lyhytjänteisten kehittämishankkeiden sijasta.

Kriteereihin pysyvyyttä

Toimivia tasa-arvorahan saamisen edellytyksiä olisivat OAJ:n näkemyksen mukaan huoltajien koulutustaso, alueen vieraskielisten osuus, työttömyys, lasten ja nuorten määrä maksuttomassa varhaiskasvatuksessa ja kouluissa sekä varhaiskasvatukseen ja esi- ja perusopetukseen käytetyt resurssit.

OAJ pitää tärkeänä, että rahoituksen myöntämisen kriteerit eivät muutu hallituskaudesta toiseen. Avustukselle ei siis tarvitse keksimällä keksiä uusia käyttötarkoituksia, vaan sillä tulisi varmistaa toimiva opetuksen ja oppimisen tuki turvaamalla kelpoisten opettajien määrä.

Vaikuttavuus seurantaan

Jotta rahoituksen vaikuttavuutta pystytään arvioimaan, rahan käyttöä pitää seurata. Olennaista on, että raha kuluu aidosti opetukseen ja oppimisen tukeen eli päiväkotien ja koulujen ryhmissä toimivien kelpoisten opettajien määrään.

Alueiden erot on huomioitava

Tasa-arvorahaa on suunnattu erityisesti alueille, joilla perheiden taustat voivat haitata lasten ja nuorten oppimista. Rahoituksen turvin lapset ja nuoret saavat kasvatusta ja opetusta pienemmissä ryhmissä, sillä opettajia voidaan palkata enemmän. Näin opetus voidaan kohdentaa paremmin juuri oppijan henkilökohtaisiin tarpeisiin. Lisätuki auttaa esimerkiksi ehkäisemään syrjäytymistä ja edistää sitä, että lapsi ja nuori pystyvät parhaimpaansa koko koulutuspolullaan ja elämässään.

Ira Hietanen-Tanskanen
Juristi