Palvelussamme on käyttökatko torstaina 26.9. klo 15 alkaen. Sen aikana jäsenhakemusta ei voi lähettää. Pahoittelemme häiriötä.

Oppimistulokset nousuun osaavien opettajien voimin

Suomalaisten nuorten osaaminen on heikentynyt PISA-tutkimuksissa jo pitkälle toista vuosikymmenentä

Nyt trendinomainen lasku on jyrkentynyt suoranaiseksi romahdukseksi. Viimeisimmän PISA-tutkimuksen tulokset osoittavat, että suomalaisten nuorten osaaminen on pudonnut kaikilla tutkimuksen osa-alueilla. Suhteellisesti pudotusta on eniten lukutaidossa. Aiemmin Suomen tulos oli maailman huippua, mutta nyt enää OECD-maiden keskiarvon tuntumaa. Sama kehitys on näkynyt myös muissa oppimistuloksien mittauksissa pitkin 2000-lukua.

Oppimistuloksia voidaan parantaa panostamalla pitkäjänteisesti koulutukseen ja korjaamalla akuutit ongelmat.

OAJ:n ratkaisut oppimistulosten parantamiseksi

Jotta tilanne saadaan korjattua, tarvitaan aivan uuden tasoisia lisäpanostuksia koulutukseen.

Nyt ei ole oikea hetki purkaa koulutuksen laatuun liittyviä normeja, heikentää kuntien koulutukseen käytettävissä olevia resursseja tai säästää lyhytnäköisesti koulutuksesta.

Oppimisen tuki on uudistettava perusteellisesti ja tukea on vahvistettava varhaiskasvatuksesta lähtien. Myös muiden oppilaiden opetukseen on varattava riittävät resurssit.

Jokaisen lapsen oikeuden koulutetun ja kelpoisen opettajan opetukseen on toteuduttava. Koulujen ryhmäkokojen on oltava kohtuullisia, jotta opettajilla on mahdollisuus onnistua. Tämä parantaa myös työrauhaa, joka mahdollistaa kaikkien oppimisen.

Miten oppimistulosten parantaminen hyödyttäisi

Yhteiskuntaa

Jotta saamme uusia osaajia, koulutuspolun pitää olla kunnossa koko sen mitalta. Oppimistuloksia on syytä parantaa, jotta oppijoilla on paremmat valmiudet jatko-opintoihin ja työelämään.

Jäsentä

Jokainen opetusalan ammattilainen haluaa, että heidän opettamansa lapset ja nuoret myös todella oppivat. Kun opetuksen resurssit ja olosuhteet ovat kunnossa, on työn tekeminen palkitsevaa.

Oppijaa

Laadukkaalla koulutuksella ja toimivalla oppimisen tuella voidaan varmistaa, että nuoret saavat yhdenvertaiset mahdollisuudet oppimiseen. Oppimistulosten eriytyminen lisää eriarvoisuutta myös jatko-opintoihin hakeutuessa, millä on kauaskantoisia vaikutuksia tulevaan elämään.