Palvelussamme on käyttökatko torstaina 26.9. klo 15 alkaen. Sen aikana jäsenhakemusta ei voi lähettää. Pahoittelemme häiriötä.

Ammatillisen koulutuksen opiskelijan ohjaus on haudattu byrokratiaan

Ammatillisella toisella asteella tehtävä HOKS eli henkilökohtainen osaamisen kehittämisen suunnitelma on yksi keskeisimmistä opiskelijan ohjauksen keinoista, mutta siihen on kuitenkin sisällytetty liikaa byrokratiaa ja tiedonkeruuta

Petteri Orpon hallitusohjelmaan on kirjattu tavoitteeksi, että kaikille ammatillisen koulutuksen opiskelijoille tehdään henkilökohtainen osaamisen kehittämisen suunnitelma, eli tiiviimmin HOKS. Eri tutkimusten mukaan 12–25 prosentilta opiskelijoista suunnitelma puuttuu tai se ei näy Opetushallituksen sähköisessä eHOKS-palvelussa. Vähintään yhtä suuri ongelma kuin suunnitelman puuttuminen on HOKS-prosessin raskaus.

HOKS:iin täytetään opintojen aikana opiskelijasta riippuen jopa useampi sata pakollista tietoa. Paperityö vie aikaa opetukselta ja opiskelijan kohtaamiselta. Lisäksi oppilaitoksissa kerätään opiskelijasta jonkun verran muuta tietoa opetusta ja ohjausta varten. Vuosien aikana HOKS:iin on kytketty jatkuvasti uusia tiedonkeruuvelvoitteita, mutta samaan aikaan ei aiempia ole jäänyt pois.

Opiskelijan ohjaus pitää palauttaa takaisin olennaiseen.

Miten HOKS tulisi uudistaa?

Ammatillisen koulutuksen lainsäädäntöä uudistettaessa tulee HOKS:ia yksinkertaistaa niin, että suunnitelma pitää sisällään vain opetuksen ja ohjauksen kannalta oleelliset tiedot. Erityisen tärkeää tämä on oppivelvollisten ja niiden opiskelijoiden osalta, joilla ei ole aiempaa osaamista. Lisäksi tulee selvittää, mitä HOKS:issa esimerkiksi rahoitusta varten kerättäviä tietoja voidaan kerätä muilla tavoin.

Osa HOKS-prosessiin liittyvistä ongelmista voidaan korjata myös oppilaitosten arjessa ilman lainsäädäntömuutoksia. Olennaisinta on se, että opetushenkilökunnan aika menee olennaisimpaan, eli opettamiseen ja ohjaamiseen. Koulutuksen järjestäjien pitää varmistaa riittävät resurssit HOKS-työlle, arvioida muiden kuin pakollisten tietojen tarpeellisuutta ja automatisoida prosessia niiltä osin, kun se on mahdollista. Myös HOKS:n laatimisen paikoin tiukkoja aikarajoja tulisi löyhentää, sillä ne eivät ole lainsäädännössä määriteltyjä.

OAJ toivoo, että ohjaavat viranomaiset tekisivät tiiviimpää yhteistyötä opintohallintojärjestelmien toimittajien kanssa. Näin säästetään resursseja sekä varmistetaan yhtenäiset käytännöt oppilaitoksissa.

Tiedonsiirtoa opintohallintojärjestelmien ja Opetushallituksen eHOKS- ja Koski-palveluihin pitää sujuvoittaa. Tavoitteena tulee olla, että tulevaisuudessa oppilaitos siirtää tietoja vain yhteen helposti toimivaan palveluun.

HOKS:n yksinkertaistaminen ei saa olla säästökeino. HOKS:n yksinkertaistamisesta vapautuvat resurssit tulee kohdentaa suoraan opetuksen määrän lisäämiseen.

Miten paremmasta HOKS-ohjauksesta hyötyisi

Yhteiskunta

Massiiviseksi paisunut HOKS vie liikaa aikaa opetukselta sekä kuormittaa opettajia ja koulutuksen järjestäjiä. Kaikki tämä on pois siis siitä, minkä takia oppilaitokset ovat olemassa. Mitä paremmin opiskelijoiden ohjaus toimii ja mitä järkevämmin siihen varatut resurssit käytetään, sitä parempia osaajia työelämään valmistuu.

Jäsen

On palkitsevampaa päästä opettamaan loputtomien lomakkeiden täyttämisen sijasta. Pelkästään HOKS:n minimitietokentät täyttävät tietokoneen ruudun. Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen laatiman ohjeen pituus on kokonaisuudessaan 11 sivua. Huomio menee siis opetuksesta ja opinto-ohjauksesta kirjaamiseen ja järjestelmiin.

Oppija

Kun HOKS-työ on tarkoituksenmukaista, saa oppija tarvitsemaansa opetusta ja ohjausta. Silloin myös opiskelijan opintopolku etenee sujuvasti.

HOKS:n ongelmat ovat tiedossa

OAJ:n selvitys paljasti HOKS:n raskauden

OAJ:n selvityksessä HOKS:ia pidettiin tärkeänä työkaluna opetuksessa ja opinto-ohjauksessa. Ongelmaksi on muodostunut hyvää tarkoittava, mutta liian laajaksi paisunut toiveiden tynnyri. HOKS:lla pyritään samaan aikaan varmistamaan opiskelijoiden ja opettajien oikeusturva, valvomaan oppivelvollisuutta, määrittelemään koulutuksen järjestäjän rahoitusta ja keräämään opiskelija- ja työnantajapalautetta.

Mirjami Lehikoinen
Erityisasiantuntija
ammatillinen koulutus, opinto-ohjaus, erityisopetus
mirjami.lehikoinen@oaj.fi