Palvelussamme on käyttökatko torstaina 26.9. klo 15 alkaen. Sen aikana jäsenhakemusta ei voi lähettää. Pahoittelemme häiriötä.

Oppimisen tuki esi- ja perusopetuksessa

Toimivalla oppimisen tuella voidaan parantaa oppimistuloksia, opiskeluilmapiiriä ja koulutuksen yhdenvertaisuutta

Tilastokeskuksen tietojen mukaan Suomessa joka neljäs peruskoululainen eli noin 120 000 lasta ja nuorta tarvitsee oppimiseensa vahvempaa tukea kuin niin sanottua yleistä tukea. Esi- ja perusopetuksessa oppilaalla on oikeus oppimisen ja koulunkäynnin tukeen heti tuen tarpeen ilmetessä. Nykyinen kolmiportainen tuki ei kuitenkaan toimi, vaan pahimmillaan se sisältää paljon byrokratiaa, mutta tuki jää vain paperille.

Millä perusopetuksen oppimisen tuki korjataan?

Tärkein tukitoimista on erityisopettajan joko satunnaisesti tai säännöllisesti antama erityisopetus. Tämä tukimuoto ei voi käytännössä toteutua, ellei erityisopettajia ole tarpeeksi. Siksi laissa tulisi tukimallin lisäksi säätää myös erityisopettajamitoituksesta. OAJ:n mukaan erityisopettajia tulisi olla vähintään yksi sataa oppilasta kohden.

Jotta tuen toteutuminen inklusiivisesti yleisopetuksessa on mahdollista, on myös ryhmäkokoja säädeltävä. Perusopetuksessa sopiva ryhmäkoko olisi alkuopetuksessa eli ensimmäisellä ja toisella luokalla enintään 18 oppilasta ja sen jälkeen enintään 20 oppilasta. Tämän lisäksi on säädettävä tukea tarvitsevien oppilaiden enimmäismäärästä opettajaa kohden yleisopetuksen ryhmässä.

Tuen asiakirjojen määrää tulee vähentää. Jatkossa olisi syytä olla yksi asiakirja tuen tarpeen arvioinnin ja tuen toteuttamisen kirjaamiseen.

Perusopetuksen ja toisen asteen nivelvaiheessa perusopetuksen on toimitettava tieto erityisen tuen suunnitelmasta toiselle asteelle. Nykyinen laki ei kuitenkaan velvoita toimittamaan tietoa erityisen tuen muodoista eikä tietoa tehostetun tuen muodoista. Toimiva tiedonsiirto nopeuttaa tuen jatkumista toisella asteella. Tämä on erityisen tärkeää tilanteessa, jossa nuori on juuri ottamassa ensimmäisiä askelia uudessa oppilaitoksessa.

Miten toimivasta oppimisen tuesta hyötyy

Yhteiskunta

Suomi tarvitsee osaamista menestyäkseen. Suomen oppimistulokset ovat laskeneet huolestuttavasti pitkin 2000-lukua. Kun oppimisen tuki toimii ja koulutus on laadukasta kaikilla koulutusasteilla, voidaan varmistaa, että maahan kasvaa uusia osaajia jatkossakin. Sillä varmistetaan Suomen kilpailukyky kovassa kansainvälisessä kilpailussa.

Jäsen

Opetusalan ammattilaisilta ei menisi niin paljoa aikaa byrokratiaan, vaan kaikki saisivat keskittyä omaan työhönsä, eli opettamiseen ja oppilaiden kohtaamiseen. Riittävän pienet ryhmäkoot ja tarvittava määrä kelpoista henkilökuntaa turvaavat myös työrauhan.

Oppija

Oppimisen ilo ja koulussa viihtyminen parantuu, kun jokainen saa tarvitsemansa tuen oppimisen ja osallistumisen takaamiseksi. Myös koulujen työrauha paranee, kun jokainen oppilas pystytään kohtaamaan yksilönä. Riittävällä ja oikea-aikaisella oppimisen tuella on mahdollista vähentää myöhempää tuen tarvetta, koulupudokkuutta ja syrjäytymistä. Oppimisen tuki tasaa myös kotitaustasta johtuvia eroja ja antaa paremman mahdollisuuden kaikille menestyä koulutuspolulla.

Sari Jokinen
Erityisasiantuntija