Oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa

Varhaiskasvatuksessa on kyse lapsen kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisesta

Lapsella on varhaiskasvatuksessa oikeus yleiseen, tehostettuun, ja erityiseen tukeen, jotka sisältävät pedagogisia, rakenteellisia ja hoidollisia tuen muotoja. Oppimisen tuen lainsäädäntö on tällä hetkellä kuitenkin liian väljä ja tulkinnanvarainen.

Laki ei turvaa varhaiskasvatuksen erityisopettajaa tuen tarpeen arviointiin, suunnitteluun ja toteutukseen. Se ei myöskään takaa millään tuen tasolla erityisopettajan antamaa tukea ja opetusta. Oppimisen tukea on uudistettava niin, että kaikki saavat yhdenvertaisesti tarvitsemaansa kehityksen, oppimisen ja hyvin voinnin tukea.

Millä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen oppimisen tuki korjataan?

Lainsäädännön tulisi varmistaa, että jokainen tukea tarvitsevan lapsen kohdalla varhaiskasvatuksen erityisopettaja arvioi ja suunnittelee tukea. Erityisopettajan antama erityisopetus tulee varmistaa täsmällisemmällä lainsäädännöllä. 

Tehostettuun ja erityiseen tukeen on kuuluttava aina rakenteellisia tuen muotoja.

Tehostettuun tukeen on kuuluttava aina vähintään osa-aikainen erityisopetus. 

Ryhmässä, jossa on erityistä tukea saava lapsi tai lapsia, on oltava aina myös varhaiskasvatuksen erityisopettaja.

Lapsen oikeus pien- ja erityisryhmään on oltava laissa yhtenä tuen muotona.

Varhaiskasvatukseen tarvitaan 1:100 erityisopettajamitoitus ja esiopetukseen 1:50 erityisopettajamitoitus.

Miten toimivasta oppimisen tuesta hyötyy

Yhteiskunta

Kun koulutuspolku on toimiva jo ratkaisevista varhaisista vuosista alkaen, lasten hyvinvointi ja oppimistulokset paranevat ja Suomen koulutustaso nousee. Investointi varhaiskasvatukseen on tuottava investointi Suomen tulevaisuuteen.

Jäsen

Kun tuen lainsäädäntö on täsmällinen ja toteutuu tarkoitetulla tavalla arjessa, varhaiskasvatuksen opettajan ja erityisopettajan sekä päiväkodin johtajan tehtävät ja roolit tuen suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa ovat selkeämmät. Täsmällisellä lainsäädännöllä varmistetaan myös paremmat resurssit varhaiskasvatukseen ja siellä annettavaan tukeen.  

Oppija

Lapsi hyötyy sitä enemmän saamastaan tuesta, mitä varhaisemmassa iässä ja kehitysvaiheessa suunnitelmallinen ja tavoitteellinen tuki aloitetaan. Oikea-aikaisella tuella voidaan edistää lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia sekä ehkäistä ongelmia ja lasten syrjäytymistä. 

Minttu Ilveskivi
Erityisasiantuntija
varhaiskasvatus ja esiopetus
020 748 9508
minttu.ilveskivi@oaj.fi
Minttu Ilveskivi