Palvelussamme on käyttökatko torstaina 26.9. klo 15 alkaen. Sen aikana jäsenhakemusta ei voi lähettää. Pahoittelemme häiriötä.

Pedagogisesti laadukas koulutus on jokaisen oppijan etu

Oppimista tapahtuu parhaiten silloin, kun koko opetushenkilökunta hyödyntää viimeisintä tietoa

Jokaisella koulutusasteella tarvitaan ymmärrystä laadukkaista opetusmenetelmistä. Nykyisiä opettajien, opinto-ohjaajien tai opetusalan esihenkilöiden kelpoisuusvaatimuksia ei saa laskea miltään osin, sillä niillä varmistetaan pedagoginen osaaminen. Myös opettajankoulutuksen resurssien on oltava kunnossa.

Miten kelpoisuuden tulisi toteutua eri koulutusasteilla?

OAJ pitää välttämättömänä, että säädöksissä määritellään selkeästi erityisopetus ja erityinen tuki eritysopettajan antamaksi opetukseksi. Luokanopettajan, aineenopettajan tai ammatillisen opettajan antama opetus ei ole erityisopetusta, vaikka opettaja saisi konsultointia erityisopettajalta.

Varhaiskasvatus

Varhaiskasvatuslaki edellyttää varhaiskasvatuksen työntekijöiltä tutkintoja, joilla varmistetaan koulutuksen laatu lapsen näkökulmasta. Vuodesta 2030 lähtien päiväkodeissa vähintään kahdella kolmasosalla tulee olla korkeakoulututkinto ja päiväkodin johtajilta edellytetään kasvatustieteen maisterin tutkintoa. Sosionomeilla on varhaiskasvatuslain mukaan sama mahdollisuus kuin varhaiskasvatuksen opettajilla jatkaa opintojaan kasvatustieteen maisteriksi ja näin saada kelpoisuus päiväkodin johtajiksi. Varhaiskasvatuslakia ei ole syytä vesittää kelpoisuuksien osalta.

Perusopetus

Perusopetuksen valmistavan opetuksen ja oman äidinkielen opettajankelpoisuudesta tulee säätää asetuksessa opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista.

Lukio

Lukiokoulutuksessa on noudatettava voimassa olevia kelpoisuusvaatimuksia. Englanninkielistä lukiokoulutusta ja ylioppilastutkintoa valmisteltaessa lukiokoulutuksen kielitaitovaatimuksiin tulee lisätä säädös kielitaidon osoittamisesta Opetushallituksen antaman määräyksen mukaisesti. Näin toimitaan jo nykyisin perusopetuksen suhteen, ja sillä varmistetaan laadukas kielen opetus.

Ammatillinen koulutus

Ammatillisessa koulutuksessa on noudatettava olemassa olevia kelpoisuusvaatimuksia. Tämä edellyttää myös sitä, että ammattikorkeakoulujen järjestämiin 60 opintopisteen opettajankelpoisuuden tuottaviin koulutuksiin tulisi olla nykyistä parempi mahdollisuus.

Vain viranhoitajalla tai opettajalla voi olla vastuu ammatillisen koulutuksen opiskelijaryhmästä. Ammattiohjaajia käytetään tällä hetkellä vastuullisina työtiloissa ja -halleissa ilman viranhoitomääräystä, eli heitä ei ole nimetty opettajaksi tai sijaiseksi. Se johtaa epäselvyyteen siitä, kenellä on vastuu turvallisuudesta.

Korkeakoulut

Pedagogiset kelpoisuusvaatimukset on kirjattava lainsäädäntöön myös korkeakoulujen opettajille. Alan esihenkilöiden kelpoisuusvaatimuksiin on sisällytettävä johtamisopinnot.

Miten kelpoisista opetusalan ammattilaisista hyötyy

Yhteiskunta

Kelpoiset opettajat ja opetusalan johtajat ovat laadun tae. Viimeisimpään tutkittuun tietoon ja pedagogiikkaan perustuva opetus varmistaa sen, että yhteiskuntaan koulutetaan itseään kehittäviä kansalaisia ja kaikille aloille uusia osaajia.

Jäsen

Kelpoisuuksilla varmistetaan, että opetusalan koulutukselle annetaan rekrytoinneissa sen ansaitsema arvo. Kun pedagogista osaamista edellytetään sekä opettajilta että opetusalan johtajilta, on myös johtaminen kunnossa.

Oppija

Kelpoisten opettajien antama kasvatus ja koulutus on laadukasta ja oppijakeskeistä. Opetusalan koulutus varmistaa, että opetusmenetelmät toimivat ja ne ottavat huomioon oppijan tarpeet.

Tuomo Laakso
Erityisasiantuntija