Ryhmäkoilla ja opettajamitoituksilla turvataan oppiminen

Laadukas opetus on mahdotonta, jos opettajalla on liian monta oppilasta tai opiskelijaa opetettavanaan

Kohtuullisilla ryhmäkoilla ja sopivilla opettajamitoituksilla voidaan varmistaa, että opetus ja ohjaus ovat ensiluokkaista kaikilla koulutusasteilla.

Jos ryhmäkoot ovat liian suuret ja opettajien määrä liian pieni, ei lasten tai nuorten tarpeisiin pystytä vastaamaan. Se voi heikentää työrauhaa ja aiheuttaa ja oppimisen ongelmia, eikä esimerkiksi kiusaamiseen puuttumiseen ole tarvittavaa aikaa. Myös luokan turvallisuus voi vaarantua.

Eri koulutusmuodoissa ja eri oppijoilla on erilaiset tarpeet. Siksi kullakin koulutusmuodolla on syytä olla omanlaisensa ratkaisut. Kun ryhmäkoot ovat kohtuulliset ja opettajamitoitukset sopivat, varmistetaan laadukas opetus ja oppiminen.

Millaiset ryhmäkoot ja mitoitukset toimivat eri koulutusmuodoissa?

Varhaiskasvatus

Päiväkodissa varhaiskasvatuksen opettajien osuus opetus- kasvatus- ja hoitohenkilöstöstä on oltava vähintään 50 prosenttia.

Lapsia tai henkilöstöä ei saa siirrellä ryhmästä toiseen. Jatkuvasti muuttuvat ryhmät eivät tue lapsen suotuisaa kasvua ja oppimista. Parhaiten lasten ystävyyssuhteiden, leikin ja oppimisen jatkuvuus toteutuu silloin, kun lapset osallistuvat toimintaan säännöllisesti. Henkilöstön poissaolot hoidetaan toimivalla sijais- ja varahenkilöjärjestelmällä.

Laadukas varhaiskasvatus on turvattava myös osa-aikaisesti varhaiskasvatukseen osallistuville. Kaikkien kolme vuotta täyttäneiden ryhmäkoon suhdeluvuksi olisi säädettävä aina 1:7. Osapäiväisten lapsien suhdeluku 1:13 on poistettava.

Ryhmässä, jossa on tehostettua tai erityistä tukea tarvitsevia lapsia, tulee joko lapsimäärää vähentää tai henkilöstöä lisätä. Avustajaa ei lasketa henkilöstömitoitukseen.

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja on lapsen tarvitseman tuen paras asiantuntija. Lapsen oikeutta erityisopettajan antamaan opetukseen ja tukeen on vahvistettava. Erityisestä tuesta on säädettävä niin, että ryhmässä, jossa on erityisen tuen lapsi tai lapsia, on aina oltava erityisopettaja, joka on myös aina mukana arvioimassa tuen tarvetta. Lisäksi on säädettävä varhaiskasvatukseen erityisopettajamitoitus 1:100, joka olisi esiopetuksen osalta 1:50. 

Lapsella tulee olla oikeus pien- ja erityisryhmään.

Perusopetus

Opettajamitoitusta on vahvistettava opetuksen ja oppimisen tuen laadun parantamiseksi. Oikeus Erityisopetukseen on turvattava sitovilla säädöksillä. 

Nykyistä erityisluokkien kymmenen oppilaan enimmäisryhmäkokoa on noudatettava kaikessa erityisopetuksessa. Lisäksi on säädettävä osa-aikaiseen erityisopetukseen sitova mitoitus 1:100. Esiopetuksessa ja peruskoulun kahden ensimmäisen vuoden alkuopetuksessa mitoituksen on oltava 1:50. 

Riittävä opinto-ohjaus on turvattava mitoituksella 1:150. 

Yleistä opettajamitoitusta on vahvistettava valtakunnallisella suosituksella 1:20, joka alkuopetuksen osalta olisi 1:18.

Ammatillinen toinen aste

Tukiopetuksen ja osa-aikaisen erityisopetuksen saatavuus on turvattava ammatillisessa koulutuksessa ja erityisopettajan roolia on vahvistettava. On säädettävä erityisopettajamitoitus 1:100 ja lisättävä ammatillisia erityisopettajia. Ammatillisiin vaativan erityisen tuen oppilaitoksiin on lisättävä opiskelijapaikkoja. 

Samassa tilassa opetettavien liian suuri määrä suhteessa opetushenkilöstön määrään on tietyillä aloilla turvallisuusriski. Opettajan vastuulla olevien opiskelijoiden määrä (ns. ryhmänohjaajatehtävä) ei saisi ylittää 20 henkeä. Jos joukossa on erityisen tuen opiskelijoita, opiskelijamäärä tulee olla vielä pienempi laadukkaan opetuksen ja ohjauksen takaamiseksi.

Myös erityisoppilaitosten maantieteellisestä kattavuudesta ja hakeutumisvaihtoehtojen monipuolisuudesta on huolehdittava.

Riittävä opinto-ohjaus on turvattava mitoituksella 1:150.

Lukio

Lukiokoulutus tarvitsee sitovat määräykset opettajien ja opiskelijoiden välisestä suhdeluvusta, jotta koulutuksen laatu saadaan turvattua.  

Oppimisen tuen ja erityisopetuksen saatavuus on turvattava lukiokoulutuksessa säätämällä erityisopettajamitoituksesta 1:200 ja lisättävä erityisopettajien määrää nykyisestä. 

Riittävä opinto-ohjaus on turvattava mitoituksella 1:150. 

Lukioiden rahoitusvaje on paikattava ja ryhmäkokojen kasvu on saatava taittumaan. 

 

Miten mitoituksista hyötyy

Yhteiskunta

Riittävän pienillä ryhmäkoilla ja toimivilla henkilöstömitoituksilla turvataan kasvatuksen ja koulutuksen laatu. Niillä varmistetaan, että nuorten oppimistulokset paranevat ja yhteiskuntaan kasvaa hyvinvoivia ja osaavia aikuisia.

Jäsen

Kun opetettavien määrä on kohtuullinen, on oma ydintehtävä eli opettaminen mahdollista. Henkilöstömitoituksilla varmistetaan myös se, ettei yksittäisten opetusalan ammattilaisten työkuorma paisu liialliseksi.

Oppija

Riittävän pienet ryhmäkoot varmistavat sen, että jokainen oppija voi keskittyä oppimiseen. Silloin tukea tarvitseville riittää aikaa ja opetustilanteet eivät ole liian hälyisiä. Oppiminen onnistuu siten kaikilta paremmin ja oppimisympäristö on turvallisempi.

Nina Lahtinen
Koulutuspolitiikan johtaja
020 748 9639
nina.lahtinen@oaj.fi
Nina Lahtinen
Jaakko Salo
Koulutuspolitiikan päällikkö, digitalisaatio
020 748 9651
jaakko.salo@oaj.fi
Jaakko Salo