Opettajan tehtävänä on opettaa. Tähän tehtävään kuuluu myös opetuksen suunnittelu, jälkityöt ja arviointi. Opettajan tavanomaisiin tehtäviin voi kuulua myös oppilaiden valvontaa tai yhteydenpitoa koteihin ja mahdollisesti myös viranomaisiin.
Jos opettajan odotetaan osallistuvan muihin tehtäviin, on erikseen sovittava paikallisista menettelytavoista.
Luennointi
Usein opettajia pyydetään luennoimaan erilaisiin tilaisuuksiin. Luennointi ei yleensä kuulu opettajan normaaleihin työtehtäviin, joten luennointi perustuu opettajan vapaaehtoisuuteen.
Voit arvioida luennoinneista pyydettävää palkkiota Akavan palkkiosuositusten perusteella.
Akavan palkkiosuositukset (akava.fi)
Harjoittelijoiden ohjaaminen
Harjoittelun ohjaus ei pääsääntöisesti kuulu opettajan työ- tai virkavelvollisuuksiin. Ohjaustyö edellyttää opettajan suostumusta.
Keskustason virka- ja työehtosopimuksissa ei ole määräyksiä harjoittelun ohjauksen korvauksesta. Sekä harjoittelusta aiheutuvasta työmäärästä että korvauksesta tulee sopia lähettävän oppilaitoksen kanssa ennen harjoittelijoiden ottamista.
Osa paikallisyhdistyksistä on sopinut harjoittelijoita lähettävien oppilaitosten kanssa korvauksen tasosta. Ota yhteyttä omaan luottamusmieheesi tai paikallisyhdistykseesi asiassa.
Poikkeuksena ovat harjoittelukoulujen opettajat, joiden työvelvollisuuksiin opetusharjoittelun ohjaus kuuluu. Ohjaustyön korvauksesta on sovittu harjoittelukoulujen työehtosopimuksessa.
Kuinka suuri harjoittelukorvaus on?
Lähettävän oppilaitoksen tulee maksaa työajan ulkopuolella tehdystä ohjaustyöstä korvaus. Korvausperusteen tulee olla vähintään ohjaavan opettajan ylituntipalkkion (opetusvelvollisuustyöaika) tai vähintään ao. opettajan yksinkertaisen tuntipalkan suuruinen (muut työajat). Kunkin harjoitusjakson kohdalla määritellään erikseen siihen sisältyvän ohjaustyön määrä, jolta korvaus maksetaan.
Jos harjoittelua ohjataan työajalla ja se lisää työn vaativuutta, voi korvausperusteena olla esimerkiksi euromääräinen palkkio.
Virka- tai työmatkan määrittely kunnallisessa oppilaitoksessa
Virka- tai työmatka on kunnan tai kuntayhtymän määräykseen perustuva matka, joka ei kuuluu tavanomaisiin virantoimitus- tai työtehtäviin. Virka- tai työmatka perustuu esimiesasemassa olevan viranhaltijan tai toimielimen antamaan matkamääräykseen.
Virka- tai työmatkat edellyttävät matkustamista virka- tai työpaikan ulkopuolelle.
Virantoimitusmatka
Virantoimitusmatka on viranhaltijan tai työntekijän tavanomaiseen työn liittyvä matka. Virantoimitusmatkassa matkustaminen liittyy virka- tai työtehtäviin, ja matkustaminen on tavanomaista, päivittäistä, viikoittaista tai muutoin toistuvaa.
Matka tapahtuu tavallisesti työpisteestä toiseen tai määrätystä lähtöpaikasta toiseen ja takaisin.
Työajan laskeminen virantoimitusmatkan ajalta
Kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen mukaan matkaan käytettyä aikaa ei pääsääntöisesti lueta työaikaan. Kulkeminen työnantajan määräämästä lähtöpaikasta virka- tai työtehtävien suorituspaikkaan ja sieltä takaisin kuitenkin luetaan työaikaan.
Opetusvelvollisuustyöajassa olevien opettajien matka-aikaa ei voi lukea työaikaan.
Soveltamisohjeen mukaan virantoimitusmatkoilla matkustaminen työpisteestä toiseen työpäivän kuluessa luetaan työajaksi edellyttäen, että matkustetaan kustannuksiltaan edullisimmalla tavalla suorinta ja nopeinta reittiä.
Kulkemista asunnosta varsinaiselle työpaikalle ja sieltä takaisin ei lueta työajaksi, eikä kyseinen matka kuulu matkakustannusten korvauksen piiriin. Mikäli työtehtävien tekemiseksi matkustetaan muualle kuin pysyväisluonteiseen toimipaikkaan sinne suoraa kotoa kulkemalla, korvataan mahdollinen matkakustannusten erotus. Samaa periaatetta voidaan soveltaa myös työajan laskemisessa, kun virantoimitusmatkan kustannuksiltaan edullisin, suorin ja nopein reitti merkitsee suoraan kotoa lähtemistä.
Työajan palkkausperusteet ovat kunkin virkaehtosopimusliitteen mukaiset, joten tutustuthan omaan sopimukseesi.