Rakentamisen ABC rehtorille ja päiväkodin johtajalle
Koulujen ja päiväkotien rakentamis- ja korjaushankkeet ovat usein toivottuja ja odotettuja, mutta ne myös työllistävät paljon kohdekoulun rehtoria tai päiväkodin johtajaa. OAJ on julkaissut heille oppaan siitä, mitä uudisrakennushanke tai peruskorjausprojekti käytännössä tarkoittaa, mitä käsitteitä projektiin liittyy ja minkälaisia eri suunnitelmia ja vaiheita toteutuksessa tarvitaan.
Koulu- ja päiväkotirakentamisen keskeisimpiä tavoitteita on rakentaa käyttötarkoitukseen soveltuva ja myös tulevaisuuden tarpeisiin muuntuva terveellinen ja turvallinen oppimisympäristö.
OKM ja Opetushallitus ovat antaneet ohjeita koulurakentamiseen ja oppilaitosrakennusten turvallisuuteen. Rehtorin tai johtajan on hyvä perehtyä niihin ja antaa ne myös suunnitteluryhmälle tutustuttavaksi heti projektin alussa. Päiväkoteja, kouluja ja oppilaitoksia koskevat myös asumisterveysasetuksen mukaiset vaatimukset terveydellisistä oloista.
Lapsella, oppilaalla ja opiskelijalla on oikeus työ- ja opiskelurauhaan ja henkilöstöllä työrauhaan ja keskittymiseen. Melunhallinnan merkitys on kasvanut avoimissa ja muunneltavissa tiloissa, joissa on pyritty tehokkaampaan rakentamiseen.
OAJ on linjannut keskeisiä asioita, joita erityisesti sellaisissa avoimissa ja muuntuvissa oppilaitos- ja päiväkotitiloissa, joissa on havaittu toimintaa haittaavia ja vaikeuttavia puutteita, on syytä ottaa huomioon.
Katso hyvän päiväkodin, koulun ja oppilaitosrakennuksen kriteerit (2-sivuinen pdf)