Miten opettaja voi tukea työstä palautumista?
Työn imun ja työuupumuksen välinen raja on veteen piirretty viiva ja siksi palautumisosaaminen on hyvin tärkeää, aivotutkija Minna Huotilainen kertoo. Opettajan työssä on erityisiä kuormitustekijöitä ovat esimerkiksi opettajuuden muutos, keskeytykset ja työn intensiivisyys.
Palautuminen on hyvin yksilöllisistä, joten palautumisosaamisen kulmakivenä on oivallus siitä, miten palautuminen tapahtuu juuri sinun elämässäsi ja miten palautuminen kannattaisi järjestää. Muista, että palauttavia hetkiä tarvitaan jokaisena työpäivänä. Esimerkiksi nauraminen on pikapalautumista, Huotilainen vinkkaa videolla.
Aivot ovat open tärkein pääoma
Kun työ vyöryy yli äyräiden, aivoja ei tule huollettua riittävästi. Lue Opettaja-lehden juttu Aivot open tärkein pääoma, jossa aivotutkija Minna Huotilainen ja luokanopettaja Else Marttinen keskustelevat opettajan aivojen haasteista.
Ota haltuun hyvän muistin resepti
Opettaja on aivojen ammattilainen, mutta kuinka opettaja voi pitää huolta omista aivoistaan? Aivojen hyvinvoinnista huolehtiminen on tärkeä työelämätaito.
Videolla aivotutkija Minna Huotilainen avaa aivojen terveyden kolminaisuutta: liikuntaa, unta ja ravitsemusta. Nämä kaikki kolme kuuluvat hyvän muistin reseptiin. Aivoterveyden osa-alueet muodostavat kokonaisuuden, jonka jokainen palanen vaikuttaa toiseen. On tärkeää, että pidät kaikista osista huolta, mutta voit vaikuttaa yhtä osa-aluetta korjaamalla kahteen muuhun.
Eroon säheltämisestä kognitiivista ergonomiaa tukemalla
Fyysinen ergonomia hallitaan kouluissa melko hyvin, mutta kognitiivisen ergonomian laita on toinen. Kouluissa kärsitään heikosta kognitiivisesta ergonomiasta, sillä työn järjestelyt ja erilaiset digitaaliset ratkaisut kuormittavat. Valtava keskeytysten määrä, huonot työtilat ja puutteelliset työvälineet ovat osa opettajan arkea.
Säheltämisestä voi päästä eroon, kun työtä järjestetään paremmalla tavalla. Videolla aivotutkija Minna Huotilainen kertoo konkreettisia vinkkejä, joilla voit parantaa kognitiivista työergonomiaa.