Valtuusto

Jäsentemme valitsema valtuusto käyttää järjestön ylintä päätösvaltaa.

OAJ:n valtuustoon kuuluu 153 jäsentä. Näistä valitaan vaalipiireittäin 150 varsinaista jäsentä ja 150 varajäsentä. Paikat määräytyvät valtakunnallisten vaalipiirien kesken niiden jäsenmäärien perusteella. Valtuustoon kuuluu myös 3 äänivaltaista opiskelijajäsentä ja heille kolme varajäsentä, jotka valitaan SOOLin jäsenten keskuudesta. Valtuuston kokouksissa on lisäksi läsnäolo- ja puheoikeus yhdellä senioriyhdistyksen edustajalla.

Valtuusto valitsee keskuudestaan puheenjohtajan ja kaksi varapuheenjohtajaa kaksivuotiskaudeksi.

Valtuuston toimikausi on neljä vuotta paitsi opiskelijaedustajilla yksi vuosi.

OAJ:n valtuusto 2022–2026

OAJ:n yleissivistävillä opettajilla on valtuustossa 96 paikkaa, OAJ:n ammatillisilla opettajilla 28 paikkaa, Varhaiskasvatuksen opettajien liitolla 23 paikkaa, Yliopistojen opetusalan liitolla 3 paikkaa ja Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitolla 3 paikkaa.

OAJ:n valtuuston puheenjohtajisto 2022–2024

Valtuuston puheenjohtajana toimii Timo Saavalainen, 1. varapuheenjohtajana Ulla Kangasniemi ja 2. varapuheenjohtajana Stig Rönnkvist.

Jäsenaloite

OAJ:n valtuusto hyväksyi syyskokouksessaan 2021 sääntömuutoksen, jonka mukaan jäsenaloitteen tekeminen on nyt mahdollista. Voit siis tehdä oman ehdotuksesi valtuustossa käsiteltäväksi asiaksi.

Voit jättää jäsenaloitteen tai kannattaa muiden tekemiä aloitteita OAJ:n Sauna-foorumilla.
Aloitteen voi panna vireille viisi OAJ:n jäsenjärjestön jäsentä.

Jotta valtuusto voi ottaa aloitteen käsiteltäväkseen, aloitteen on saatava tuhannen jäsenen kannatus.

Saunaan pääsee tilaamalla itselleen sähköpostiin lähetettävän henkilökohtaisen Howspace-kutsun tästä linkistä.

Saunaan pääset täältä.

OAJ:n valtuuston jäsenet vaalipiireitäin

Valtuutettujen yhteystiedot tämän listauksen alapuolella ja nähtävillä kirjautumalla.

Valtuuston kokousten pöytäkirjat

Valtuuston kokousten esityslistat