Minkä arvoinen on opettaja budjettiriihessä?

31.08.2022 - 11.06 Blogi

Varhaiskasvatuksen opettajapulaa on vatvottu vuosikausia. Tänään alkaneessa budjettiriihessä hallituksella on tilaisuus viimein puuttua ongelmaan: osoittaa rahat opettajarekisterin perustamiseen ja lisätä varhaiskasvatuksen opettajien koulutusmäärää, kirjoittaa koulutuspolitiikan johtaja Nina Lahtinen.

Tänään se alkoi. Tämän hallituksen viimeinen budjettiriihi. Some ja uutisvirta on viimeisen kuukauden ollut täynnä keskustelua siitä, pitäisikö varhaiskasvatuksen opettajien koulutusmääriä lisätä. Tätä keskustelua on käyty vuosikymmeniä, eikä loppua näy.

Rekisterin puuttuminen heijastuu työoloihin

Syitä opettajapulaan on monia. Ei ole pidetty huolta siitä, että meillä olisi tietoa opettajatarpeesta, koulutusmääristä ja alalle sijoittumisesta. Ei ole ennakoitu ja toimittu. Vieläkään ei ole opettajarekisteriä, vaikka pula opettajista on laajentumassa jo perusopetukseen ja toiselle asteelle. Työolot heikkenevät ja opettajia lähtee alalta, kun kollegoina on sijaisia, jolla ei ole koulutuksen tuomaa osaamista.

Budjettiriihessä pitäisi tehdä rekisterin perustamiseen oma momentti ja osoittaa perustamisen aloittamiseen 500 000 euroa. Ovatko opettajat sen arvoisia?

Muuntokoulutus ei ratkaise itse ongelmaa

Valtiovarainministeriön talousarvioehdotuksen menojen loppusumma vuodelle 2023 on budjettiehdotuksessa noin 79,5 miljardia euroa. Opetus- ja kulttuuriministeriö ei ole esittänyt laskelmia ja suunnitelmaa, kuinka opettajapula ratkaistaan.

OAJ on vaatinut ensi vuodelle 245 aloituspaikkaa lisää yliopistoihin ja vuosittaiseksi koulutusmääräksi vähintään 1400 varhaiskasvatuksen opettajaa. Kustannus on 2,3 miljoonaa euroa. Ovatko varhaiskasvatuksen opettajat sen arvoisia, vai vieläkö tilanteen annetaan jatkua?

Olemme vuosikausia vaatineet Varhaiskasvatuksen opettajien liiton kanssa koulutusmäärän nostoa. Tässä esimerkiksi vuodelta 2018 televisio-ohjelma, jossa olimme vaatimassa 1500 aloituspaikkaa.

Neljä vuotta on kulunut, eikä tilanne ole muuttunut. Nyt nuo 1500 opea olisivat jo valmistuneet, jos tuolloin olisi tartuttu toimeen. Vieläkö jatketaan paikkaamista muuntokoulutuksilla ratkaisematta itse ongelmaa?

Tarvitaan pysyvä rahoitus aloituspaikkojen lisäämiseen

Varhaiskasvatuslaki vaatii, että varhaiskasvatuksessa painottuu pedagogiikka, lapsiryhmästä vastaa opettaja, samoin kuin lapsen varhaiskasvatuksen suunnitelmasta. Opettajia koulutetaan liian vähän. Nyt on viimeinkin osoitettava yliopistoille pysyvä rahoitus aloituspaikkojen lisäämiseen ja vaadittava niiltä tarpeen mukaisia koulutusmääriä.

Nina Lahtinen