• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Ajankohtaista

Selvitysryhmä: Yliopistolakia ei tarpeen täsmentää – henkilöstön asema hallinnossa ei saa vahvistusta

Yliopistojen hallinnollista autonomiaa selvittänyt ryhmä ei näe tarpeelliseksi muuttaa yliopistolakia. Ryhmä katsoo, että monet yliopistojen hallinnon haasteet ja ongelmat ovat ratkaistavissa yliopistojen omassa päätösvallassa olevilla johtosäännöillä, kehittämällä johtamista ja muuttamalla toimintatapoja. OAJ pitää tärkeänä, että henkilöstön vaikutusmahdollisuudet hallinnossa varmistetaan.

01.03.2021 Uutinen
OAJ kannattaa lukiodiplomin kehittämistä

OAJ pitää lukiodiplomin kehittämistä erittäin tarpeellisena. Opetus- ja kulttuuriministeriön selvitysryhmän tulokset ja toimenpide-ehdotukset lukiodiplomin kehittämiseksi ovat tärkeä askel todellisen lukiodiplomin kehittämistyön aloittamiseksi, katsoo OAJ lausunnossaan.

19.02.2021 Lausunto
Selvitys: Sosioekonomisen taustan merkitys oppimisessa kasvanut – eriytymistä torjuttava tasa-arvorahoituksella

Sosioekonomisen taustan ja alueellisten erojen merkitys osaamisessa ja oppimisessa on korostunut tällä vuosituhannella, osoittaa tuore selvitys. Selvityksessä esitetään muun muassa tasa-arvorahoitusta eriytymiskehityksen pysäyttämiseksi. OAJ on pitkään ajanut valtakunnallista myönteisen erityiskohtelun rahoitusta, jolla heikossa asemassa olevien mahdollisuuksia vahvistetaan.

17.02.2021 Uutinen
OAJ vaatii: Koulutuksen rahoitus nostettava Suomessa muiden Pohjoismaiden tasolle

Koulutuspoliittisessa selonteossa on linjattava Suomen koulutuksen rahoituksen nostamisesta muiden Pohjoismaiden tasolle. OAJ vaatii myös, että opettajien ja esihenkilöiden osaamista on jatkuvasti kehitettävä, ja takeena osaamisesta ovat korkeat kelpoisuusvaatimukset. OAJ antoi lausuntonsa selonteon luonnoksesta perjantaina. Eduskunnan käsittelyyn selonteko menee lähiviikkoina.

22.01.2021 Uutinen
Koulutuksen rahoitus nostettava Suomessa muiden Pohjoismaiden tasolle

OAJ:n mielestä valmisteilla oleva valtioneuvoston koulutuspoliittinen selonteko sisältää välttämättömiä tavoitteita Suomen tulevaisuudelle. Muun muassa varhaiskasvatuksen osallistumisasteen nosto, perusopetuksen oppimistulosten laskun ja eriytymisen kääntäminen sekä koulutustason nosto toisen asteen tutkintojen ja korkeakoulutettujen määrää lisäämällä ovat Suomelle välttämättömiä.

22.01.2021 Lausunto
Varhaiskasvatuksen koulutusten kehittäminen sai uudet suositukset

Opetusministerin nimittämä foorumi antoi torstaina suosituksensa varhaiskasvatuksen henkilöstön koulutusten kehittämiseen. OAJ piti foorumissa vahvasti esillä varhaiskasvatuksen opettajan työn pedagogista erityisluonnetta. Varhaiskasvatuksen eri ammattilaisten selkeät osaamisprofiilit tukevat alan pitovoimaa ja parantavat varhaiskasvatuksen laatua.

14.01.2021 Uutinen
OAJ kannattaa lukiodiplomin kehittämistä – uudistaminen vahvistaisi taide- ja taitoaineiden asemaa

Opetus- ja kulttuuriministeriön tuore selvitys ehdottaa merkittäviä toimenpiteitä lukiodiplomin kehittämiseksi. Lukiodiplomilla voisi jatkossa korvata yhden ylioppilastutkinnon kokeista, ja koulutuksen järjestäjät velvoitettaisiin tarjoamaan mahdollisuutta diplomien suorittamiseen. OAJ kannattaa lukiodiplomin kehittämistä.

12.01.2021 Uutinen
Jatkuvan oppimisen uudistus sai linjaukset – OAJ: Tutkinto on vastaisuudessakin tärkeä pohja

Kansanedustajista koostunut parlamentaarinen ryhmä ministeri Li Anderssonin johdolla on tehnyt linjaukset jatkuvan oppimisen uudistamiseksi. Uudistuksessa on tavoitteena jatkuvan oppimisen pitkäjänteinen, systemaattinen kehittäminen työikäisen väestön osaamistason ylläpitämiseksi ja parantamiseksi.

17.12.2020 Uutinen
Jatkuvassa oppimisessa pidettävä oppilaitokset keskiössä

Jatkuva oppiminen on päivän sana, ja sen edistämiseksi ollaan luomassa uusia toimintamuotoja. Oppilaitoksissa on jo valmiiksi runsaasti osaamista jatkuvasta oppimisesta. Tämä osaaminen on syytä hyödyntää, kun uutta kehitetään.

15.12.2020 Blogi
Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu sai eduskunnan hyväksynnän – OAJ kannattaa lämpimästi

Eduskunta hyväksyi perjantaina kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun. OAJ kannattaa kaksivuotisen esiopetuksen kokeilua ja sen tavoitteita lämpimästi. OAJ on tyytyväinen, että kokeiluun laadittavissa opetussuunnitelman perusteissa leikin merkitys korostuu vahvasti.

04.12.2020 Uutinen
Poliittinen vaikuttaminen ei ole salatiedettä vaan etujärjestön arkea

OAJ tekee kaikkensa, jotta päättäjät ottavat järjestömme perustellut kannat huomioon koulutuspoliittisessa päätöksenteossa. OAJ:n kannat muodostetaan järjestön toimielimissä demokraattisesti. Esimerkiksi tavoite niin sanottujen oman ryhmän tuntien lisäämisestä on aikoinaan lähtenyt liikkeelle jäsenistön aloitteesta, ja se on linjattu OAJ:n toimikunnissa ja myöhemmin hallituksessa, kirjoittaa erityisasiantuntija Pauliina Viitamies.

06.11.2020 Blogi
Kaksivuotinen esiopetus edistää koulutuksellista tasa-arvoa

OAJ kannattaa kaksivuotisen esiopetuksen kokeilua ja sen tavoitteita. Maksuton kaksivuotinen esiopetus oli yksi OAJ:n eduskuntavaalitavoitteista vuonna 2019. OAJ:n mielestä uudistus vahvistaa koulutuksellista tasa-arvoa ja edistää esiopetuksen vaikuttavuutta.

04.11.2020 Lausunto
Varhaiskasvatuksen maksut alenemassa

OAJ:n mielestä varhaiskasvatuksen asiakasmaksuilla on tuettava tavoitetta lisätä lasten osallistumista pedagogiseen varhaiskasvatukseen.

13.10.2020 Lausunto
Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu toteutumassa – OAJ:n vaikuttaminen kantaa hedelmää

Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun on määrä alkaa ensi vuonna. OAJ on pitkään esittänyt esiopetuksen laajentamista kaksivuotiseksi, ja se on muun muassa osa OAJ:n oppivelvollisuusmallia.

09.10.2020 Uutinen
Kaksivuotinen esiopetus etenee, OAJ haluaa lakiin vaatimuksen kelpoisista opettajista

OAJ:n mielestä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilua koskevassa laissa pitää edellyttää, että kokeiluun osallistuvan toimipaikan opettajilla on tehtävän vaatima kelpoisuus. OAJ haluaa myös, että aluehallintoviranomaiselle säädetään kokeilussa toimivalta valvoa opetustoimen järjestämää esiopetusta vastaavasti kuin päiväkotien esiopetusta.

07.08.2020 Lausunto