• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Ajankohtaista

”Tavoitteena vahvistaa pedagogiikkaa” – OAJ ja Touhula yhteistyöhön

OAJ ja Touhula ovat aloittaneet yhteisen hankkeen. Tavoitteena on vahvistaa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa ja sen johtamista Touhulan päiväkodeissa.

27.03.2019 Uutinen
Omat tehtävät, oma lainsäädäntö – enemmistö suomalaisista kannattaa duaalimallia

Sekä eduskuntapuolueet että enemmistö suomalaisista ovat sitä mieltä, että ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen erillisistä tehtävistä ja lainsäädännöstä kannattaa pitää kiinni, selviää OAJ:n kyselyistä.

27.03.2019 Uutinen
OAJ:lta uusi aktiivimallin ehdot täyttävä palvelu työllistymisen tueksi

Jatkossa myös ammattijärjestöjen tuottamat palvelut voidaan laskea aktiivimallin edellyttämiksi työllistymistä edistäviksi toimiksi. OAJ lanseeraakin toukokuussa verkkovalmennuksen, jolla järjestö haluaa tukea työttömäksi jääneitä jäseniään.

26.03.2019 Uutinen
Innovatiivinen toimintaympäristö antaa moninaisia osaamissyötteitä

Suomeen on muodostunut ja muodostumassa osaamiskeskittymiä, joissa ammattikorkeakoulujen, yliopistojen, toisen asteen oppilaitosten, tutkimuslaitosten ja työelämän erilainen osaaminen keskittyy vaikuttaviksi kokonaisuuksiksi.

26.03.2019 Blogi
Opettajarekisterin perustaminen kirjattava hallitusohjelmaan

Yhdellä ihmisellä on suuri päätösvalta silloin, kun hän on ministeri. Ministerin valtaa rajoittaa oikeastaan vain hallitusohjelma, jonka toteuttamisesta hän oman sektorinsa osalta vastaa. Niin kauan kuin hallitusohjelma toteutuu, eikä ministeri tee sen vastaisia toimia, hänellä on valta päättää, mitä työryhmien tai asiantuntijoiden ehdotuksista hän vie eteenpäin.

26.03.2019 Blogi
Osaamisseteli tukemaan jatkuvaa oppimista? Kansa ja puolueet kannattavat

Suomessa pitää ottaa käyttöön osaamisseteli, joka tukisi aikuisten kouluttautumista. Tätä mieltä on selvä enemmistö kansalaisista, ja myös puolueet kannattavat ajatusta.

26.03.2019 Uutinen
Virkavalinta kumottiin laittomana – OAJ: hakukriteereissä oltava tarkkana

Itä-Suomen hallinto-oikeus kumosi kaupungin tekemän virkavalinnan kelpoisuusasetuksen vastaisena. OAJ muistuttaa, että hakukriteereitä pitää noudattaa tarkasti.

25.03.2019 Uutinen
Katariina Kattelus: ”Ammattiyhdistystoiminta on oman ammatin arvostamista”

Luokanopettaja Katariina Kattelus on omien sanojensa mukaan samaan aikaan sekä pedagogi että ay-jyrä. Päätoimisena pääluottamusmiehenä Oulussa jo vuodesta 2002 toimineelle Kattelukselle tärkeää on oikeudenmukaisuuden toteutuminen.

25.03.2019 Uutinen
Koulutuksesta leikattu 2 miljardia – kansa haluaa suunnan muuttuvan

Kaksi edellistä hallitusta on leikannut kovalla kädellä koulutuksen rahoitusta. Kansa haluaa rahoituskäyrien kääntyvän ylöspäin, selviää Taloustutkimuksen kyselystä.

25.03.2019 Uutinen
Toimivaa digitalisaatiota – OAJ:ltä 10 teesiä, joilla se onnistuu

Opettajat suhtautuvat digitalisaatioon myönteisesti, mutta vielä on esteitä toimivan digitalisaation tiellä. OAJ kokosi kymmenen teesiä, joilla digitalisaatio saadaan toimivaksi.

22.03.2019 Uutinen
Pääluottamusmiehet: Yliopistojen paikoillaan polkeneet palkat nousuun

Yliopistojen pääluottamusmiehet toivovat, että uusi palkkausjärjestelmä sysää palkkoja vähitellen ylöspäin. OAJ:n yliopistoasiamies vinkkaa, että nyt kannattaa pyytää henkilökohtaisen suorituksen arviointia, sillä kesällä jaetaan suoriutumiseen perustuva järjestelyerä.

22.03.2019 Uutinen
Oppivelvollisuus jatkumaan toiselle asteelle? Kansalta vahva tuki

Kolme neljästä suomalaisesta on sitä mieltä, että oppivelvollisuuden pitäisi jatkua toiselle asteelle. Tämä on saanut tukea myös tutkijoilta. Puolueet ovat asiasta eri linjoilla, mutta päättäjätkin lupaavat toimia, jotta kaikki saavat toisen asteen tutkinnon.

22.03.2019 Uutinen
6 tapaa, joilla koulutuksesta on leikattu – ja miksi sen pitää loppua

Koulutuksesta on leikattu yli 2 miljardia euroa vuosina 2012–2019. Leikkausten vuoksi opetustunteja on vähennetty, opettajia irtisanottu ja opetusryhmiä suurennettu.

22.03.2019 Blogi
OAJ:n digikysely kertoo laitteiden puutteesta ja lisääntyneestä työmäärästä – OAJ:llä ratkaisuehdotuksia

Joka seitsemännellä peruskoulun opettajalla ja joka kymmenennellä lukion opettajalla ei ole käytössään työnantajan tarjoamia digitaalisia työvälineitä. OAJ haluaa jokaiselle opettajalle työnantajan kustantaman digilaitteen ja ehdottaa keinoja digitalisaation edistämiseksi.

21.03.2019 Uutinen
Intomielellä 100 vuotta – LTOL:n juhlavuonna varhaiskasvatus on taas arvossaan

Varhaiskasvatus on taas voimissaan. Lastentarhanopettajista tuli varhaiskasvatuksen opettajia ja pedagogiikka painottuu heidän työssään entistä enemmän.

21.03.2019 Uutinen