Ajankohtaista
Jos perusopetuksen oppilas ei tukitoimillakaan saavuta arvosanan 5 mukaista osaamista, hänen oppimääränsä voidaan yksilöllistää. Yhteishaussa yksilöllistetyn oppimäärän mukaisten arvosanojen käsittely tapahtuu nykyisin epäoikeudenmukaisesti. Tähtimerkillä merkityt yksilöllistetyn oppimäärän arvosanat rinnastetaan yhteishaussa tavallisen oppimäärän mukaisiin arvosanoihin, vaikka osaamisen taso ei ole verrattavissa. OAJ vaatii lausunnossaan, että perusopetuksen yksilöllistetyn oppimäärän tähtimerkillä merkitty arvosana rinnastetaan yhteishaussa arvosanaan 5.
03.09.2021 UutinenMediastakin tuttu kouluttajapsykoterapeutti Maaret Kallio kutsuu sinut luennolleen hyvinvoinnin, jaksamisen ja toivon äärelle.
02.09.2021 UutinenKorona-aika on vienyt korkeakouluyhteisöiltä ihmisten kohtaamiset ja siten heikentänyt niin henkilökunnan kuin opiskelijoidenkin hyvinvointia. Uuden toimintakulttuurin rakentamisessa onkin kiinnitettävä erityisesti huomiota yhteisöllisyyden vahvistamiseen, kirjoittavat kolmen korkeakoulujärjestön asiantuntijat.
02.09.2021 BlogiJokainen opettaja törmää väistämättä tekijänoikeuskysymyksiin uransa aikana. Tule webinaariin kuulemaan, mitä jokaisen opettajan on hyvä tietää tekijänoikeuksista.
01.09.2021 UutinenKoronapandemiasta selviytymiseen tarvitaan valtiovallalta uusia yksiselitteisiä linjauksia ja ohjeistuksia, kirjoittaa OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen blogissaan.
01.09.2021 BlogiSyksyn ylioppilaskirjoitukset alkavat parin viikon päästä. Vaikka tilanne koronan kannalta on aiempia kirjoituskertoja parempi, turvallisuusjärjestelyistä on edelleen syytä huolehtia.
01.09.2021 UutinenKuntien ja kaupunkien työpaikoilla käydään tänä syksynä työsuojeluvaalit. On tärkeää, että OAJ:n jäsenet pääsevät vaikuttamaan koulujen, päiväkotien ja oppilaitosten työhyvinvointiin. Vain toinen opetusalan ammattilainen tuntee opettajien työn. Asetu siis ehdolle ja muista äänestää!
01.09.2021 UutinenVuosi sitten monen uuden opettajaopiskelijan into kääntyi nopeasti etäturtumiseksi, kun uusia kasvoja nähtiin lähinnä tietokoneen ruudulta. Etäopiskelu vaati opiskelijoilta valtavasti itsensä johtamista ja opettajilta oman työn luomista uudelleen. Yliopistonlehtori Lenita Hietanen ja opettajaopiskelija Minna Väisänen palaavat kirjoituksessaan vuodentakaisiin tunnelmiin ja pohtivat poikkeuslukuvuoden oppeja.
01.09.2021 BlogiPerehdyttäminen on työnantajan lakisääteistä toimintaa. Mentoroinnin tarkoitus on tukea nuorta opettajaa työuransa alussa. Sen mahdollistaminen osoittaa hyvää henkilöstöpolitiikkaa.
31.08.2021 BlogiVarhaiskasvatuksen opettaja Aleksi Vehmassalo kyllästyi siihen, että varhaiskasvatuksesta nousee esiin lähinnä negatiiviset asiat. Hän lupasi Twitterissä listata jokaista tykkäystä kohti yhden positiivisen asian omasta työstään. Tykkäyksiä on jo yli 500, mutta Vehmassalo pitää lupauksestaan kiinni.
30.08.2021 UutinenOAJ jakaa tänä syksynä tukea työhyvinvointirahastostaan lähes miljoona euroa. Summa jakautuu 35 kohteen kesken. Tukea myönnettiin OAJ:n yhdistysten ja jäsenten muodostamien yhteisöjen hankkeisiin, jotka edistävät opettajien, alan esihenkilöiden ja työyhteisöjen työhyvinvointia.
30.08.2021 TiedoteOAJ:n hallitus hyväksyi kesäkuun ja elokuun kokouksissaan paikallisia vuosityöaikasopimuksia Helsingin, Espoon ja Tampereen sairaalakouluihin sekä Kainuun ammattiopistoon.
26.08.2021 UutinenOAJ saa paljon kysymyksiä siitä, miten vastuu lasten lääkehoidosta päiväkodeissa ja perusopetuksessa jakautuu. Erityisesti jäseniä mietityttää, mikä on opettajan, rehtorin tai päiväkodinjohtajan osuus ja mistä terveydenhuollon ammattilaiset ovat vastuussa. OAJ järjestää aiheesta webinaarin 14.9.
26.08.2021 UutinenOAJ vaatii Marinin hallitukselta 17 miljoonaa euroa lisärahoitusta varhaiskasvatukseen, jotta riittävä tuki voidaan lainsäädännöllä varmistaa jokaiselle lapselle päiväkodeissa. Varhaiskasvatuslakiin ollaan syksyllä säätämässä samankaltainen kolmiportainen tuki, joka perusopetuksessa on toteutunut heikosti.
25.08.2021 Uutinen