• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Ajankohtaista

Onko koulukeskustelussa mopo karannut käsistä?

Koulu on rikki! Uudet ”opetuksen tavat” tuhoavat oppimisen! ”Huippumodernissa avokonttorikoulussa” ei opita! Opettajat eivät saa enää opettaa! Seuraamalla koulusta käytävää julkista keskustelua voisi päätellä, että likipitäen kaikki on koulussa pielessä. Keskustelu on polarisoitunutta, leimakirveet heiluvat. Onko koulu rikki, vai onko sitä koskeva keskustelu rikki?

28.08.2019 Blogi
Oikeus varhaiskasvatukseen ei yksin riitä – myös laatu turvattava

OAJ on tyytyväinen hallituksen ehdotukseen luopua subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajauksesta. Samalla järjestö muistuttaa, että työtä varhaiskasvatuksen kehittämiseksi pitää jatkaa. Myös laatu on turvattava.

22.08.2019 Lausunto
Valoisaa lukuvuotta!

Peruskouluissa opintiensä aloitti tämän lukuvuoden alussa 560 000 lasta. Heistä ekaluokalle meni noin 60 000 ja suunnilleen saman verran aloitti esiopetukseen. Ammatillisessa koulutuksessa opiskelee 257 000 nuorta ja vanhempaa opiskelijaa, lukioissa 103 000 opiskelijaa. Ammattikorkeakouluissa osaamistaan kehittää 144 000 nuorta ja aikuista, yliopistoissa 152 000.

08.08.2019 Blogi
Opettajien vinkkejä vanhemmille – näin varmistat hyvän koulunalun lapsellesi

Koulutien alku tai koulun vaihtaminen on aina jännittävä tilanne niin lapselle kuin hänen vanhemmalleen. Tärkeintä koulun alussa on muistaa, että koululla, opettajilla ja vanhemmilla on täsmälleen sama päämäärä: lapsen paras.

05.08.2019 Julkaisu
OAJ vaatii sitovaa opettajamitoitusta ja pikaista oppimisen tuen uudistamista

OAJ:n mukaan nykylainsäädäntö ei turvaa riittävästi koulujen turvallisuutta eikä oppimista edistävää vuorovaikutusta, joten lakiin tarvitaan opettajamitoitus. Lisäksi oppimisen tuki on uudistettava pikaisesti, sillä vain kolme prosenttia OAJ:n kyselyyn vastanneista opettajista kertoi tuen resurssien olevan riittävät. Uusi hallitusohjelma lupaa perusopetukselle paljon, mitä OAJ pitää myönteisenä.

31.07.2019 Tiedote
The Future of the Teaching Profession

Teacher’s profession is one of the most important ones in the world.

24.07.2019 Blogi
Hallitusohjelma lupaa perusopetukselle paljon

Oppimisen tuki pitää laittaa kuntoon, jotta hallituksen tavoitteet perusopetuksen laadun ja tasa-arvon lisäämiseksi voivat toteutua. Lisäksi tarvitaan opetuksen järjestäjiä sitovat laatukriteerit ja opettajarekisteri, OAJ:n erityisasiantuntija Pauliina Viitamies kirjoittaa.

22.07.2019 Blogi
Tutkimukselle tarvitaan lisää aikaa – Pedaforum hakee ratkaisuja

Jotta yliopiston opettaja pystyisi antamaan tutkimukseen perustuvaa opetusta, hänellä pitäisi olla riittävästi aikaa perehtyä tutkimukseen ja tutkia myös itse. Pedaforumissa etsitään keinoja, joilla näistä tavoitteista tehdään totta.

05.06.2019 Uutinen
Koulutuksen uudistustahti kiihtyy

Pian loppuva lukuvuosi on muuttanut koulutusta joka alalla. Monia uudistuksia on käynnistynyt jo ennen kuin edellisiä on saatu valmiiksi, ja isompien uudistusten lisäksi on ollut käynnissä useita valtakunnallisia ja paikallisia kehittämishankkeita.

27.05.2019 Uutinen
Miten kesä vaikuttaa päiväkotien toimintaan? Erityisasiantuntija vastaa

Kesällä oppimisympäristö saattaa laajentua enemmän ulos, mutta muutoin päiväkotien toimintaa ohjaavat normaaliin tapaan varhaiskasvatuslaki ja varhaiskasvatussuunnitelmat. Erityisasiantuntija Kirsi Suttonin mukaan suunnittelutyö saattaa jopa lisääntyä ryhmien ja päiväkotien yhdistämisten vuoksi.

27.05.2019 Uutinen
”Taitaja ei synny tyhjästä, opettaja hioo timantit” – opettajuuskin esillä Taitaja-kisoissa

Opiskelijat ovat pääosassa, mutta opettajuuskin vaikuttaa taustalla Joensuussa järjestettävässä Taitaja2019-ammattitaitokilpailussa. Opettajan tehtävänä on löytää jokaisesta opiskelijasta tulevaisuuden tekijä, sanoo OAJ:n koulutusasiainpäällikkö Nina Lahtinen.

21.05.2019 Uutinen
Ylivieskan seudun kansalaisopistosta Vuoden oppilaitos 2019

Ylivieskan seudun kansalaisopisto on voittanut Vuoden koulu, oppilaitos tai päiväkoti 2019 -kilpailun. Aktiivinen kansalaisopisto toimii kaikkiaan noin 70 toimipisteessä Ylivieskassa, Alavieskassa ja Sievissä, ja se tavoittaa mittavan joukon eri-ikäisiä oppijoita.

16.05.2019 Tiedote
Aikataulu ahdistaa, arviointi huolettaa luonnoksessa lukion opetussuunnitelman perusteiksi

Opetushallitus valmistellut luonnoksen uusiksi lukion opetussuunnitelman perusteiksi. Työssä on onnistuttu pääosin hyvin. OAJ on kuitenkin huolissaan arviointia koskevasta luvusta. Se saattaa johdatella paikallista opetussuunnitelmatyötä aivan liian raskaisiin ja työllistäviin arviointikäytäntöihin.

11.04.2019 Lausunto
Varhaiskasvatusta lapsen etu edellä

Varhaiskasvatusta suunniteltaessa, järjestettäessä, tuotettaessa ja siitä päätettäessä on ensisijaisesti huomioitava lapsen etu. Näin säädetään varhaiskasvatuslain 4. pykälässä. Säännös perustuu YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen 3 artiklaan. Sen mukaan lapsia koskevissa toimissa on ensisijaisesti otettava huomioon lapsen etu.

11.04.2019 Näkemys
Laki ei määritä, kuinka monta oppilasta voi olla per opettaja – suomalaiset haluavat asiaan muutoksen

Kahdeksan kymmenestä suomalaisesta on OAJ:n kanssa samoilla linjoilla: opettajamitoituksesta pitää säätää lailla. Myös moni puolue kannattaa ajatusta.

04.04.2019 Uutinen