• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Tasa-arvo kuuluu kaikille – toimi näin, jos kohtaat syrjintää

24.06.2024 - 14.36 Blogi
Kuvituskuva

Pride-viikko on hyvä hetki pysähtyä tarkastelemaan erilaisia haasteita, joita seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat ihmiset kohtaavat edelleen työelämässä. Syrjinnän lopettaminen vaatii valppautta ja tekoja ympäri vuoden. Siksi on hyvä tietää, kuinka toimia, jos kohtaa syrjintää, kirjoittaa OAJ:n lakiasiainjohtaja Ulla Walli.

Jokaisella on oikeus tulla kohdelluksi tasavertaisesti, riippumatta sukupuolesta, seksuaalisesta suuntautumisesta tai perhemuodosta. Syrjintä on paitsi laitonta myös eettisesti väärin. Se on tuhoisaa yksilön hyvinvoinnille ja tasa-arvon toteutumiselle yhteiskunnassamme.

OAJ:n jäsenillä on kouluissa, päiväkodeissa ja oppilaitoksissa erityinen tehtävä tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen yhteiskunnan rakentajina. Esimerkiksi perusopetuslaissa linjataan, että opetuksen tulee edistää sivistystä ja tasa-arvoisuutta yhteiskunnassa.

Tahatonkin syrjintä on laitonta

Tasa-arvolaissa ja yhdenvertaisuuslaissa kielletään syrjintä, joka perustuu sukupuoleen, sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun. Laissa kiellettyä syrjintää on esimerkiksi se, jos henkilöä ei oteta töihin hänen sukupuoli-identiteettinsä takia.

Syrjintää on myös sellainen eri asemaan asettaminen, joka perustuu oletukseen. Ketään ei myöskään saa asettaa eri asemaan esimerkiksi siksi, että hänen läheisensä kuuluu sukupuolivähemmistöön. Syrjintä ei aina ole tahallista, mutta moni epätarkoituksenmukainen toimi voi olla syrjintää.

Syrjinnän kitkeminen vaatii tekoja

Maailma ei ole tasa-arvon ja yhdenvertaisuudenkaan näkökulmasta vielä valmis. Siksi kesällä järjestetään pride-tapahtumia ympäri Suomea, tällä viikolla Helsingissä.

Tiistaina 25. kesäkuuta ammattijärjestöjen keskustelutilaisuudessa pohditaan, miten sateenkaari-ihmisten ääni saataisiin paremmin kuuluviin työpaikoilla. Lisäksi keskusjärjestöillä on yhteinen blokki lauantaina järjestettävässä kulkueessa. Kannattaa osallistua!

Täältä löydät lisätietoa Akava-yhteisön pride-tapahtumista

Me OAJ:ssä jatkamme tietysti myös pride-kuukausien välissä työtä syrjimättömyyden eteen. Pelkät puheet nollatoleranssista eivät riitä, vaan syrjinnän kitkeminen vaatii tekoja ympäri vuoden.

Jos kohtaat syrjintää työpaikalla, on tärkeää tietää, että apua on saatavilla.

Toimi näin, jos kohtaat syrjintää työpaikalla:

1. Dokumentoi tapahtumat

Kirjaa ylös päivämäärät, ajat, paikat sekä henkilöt, jotka liittyvät tapaukseen.

2. Ole yhteydessä omaan esihenkilöösi ja/tai luottamusmieheen.

He pystyvät yleensä auttamaan.

3. Ota yhteyttä OAJ:n lakipalveluihin.

Jos asia ei hoidu paikallisesti, jäsenten apuna on myös OAJ:n lakipalvelut. Lakipalveluihin saa yhteyden OAJ:n verkkosivuilta löytyvällä yhteydenottolomakkeella sekä arkipäivisin puhelimitse. OAJ:n lakipalvelut voi auttaa olemaan yhteydessä viranomaiseen, joka valvoo tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista.

Hyvää pridea sekä tasa-arvoista ja yhdenvertaista työelämää kaikille!

Ulla Walli
OAJ:n lakiasiainjohtaja