Yksityisen opetusalan palkkaratkaisu voi olla kohtalonkysymys koko alalle

15.05.2024 - 14.50 Blogi

Yksityisen opetusalan lakoilla puolustetaan alan vetovoimaa. Se on elintärkeää, sillä lähivuosina tarvitaan paljon uusia opettajia täyttämään eläköitymisten aiheuttamaa vajetta. Opettajana toimivat pitää lisäksi sitouttaa työhönsä. Siinä palkkaratkaisulla on suuri rooli, kuten tuore jäsenkyselymme osoittaa. Yli puolet uran alussa olevista opettajista olisi valmis vaihtamaan kunnan leipiin, jos palkkakehitys ei korjaannu, OAJ:n neuvottelujohtaja Petri Lindroos kirjoittaa.

Tällä viikolla eri puolilla Suomea on lakoilla vauhditettu neuvotteluja yksityisen opetusalan palkkaratkaisusta. Palkkavaatimuksille on opettajien vankka tunki.

Yli 80 prosenttia yksityisellä opetusalalla työskentelevistä opettajista haluaa paremman palkkaratkaisun kuin mitä valtakunnansovittelija tarjosi. Melkein yhtä moni on valmis vauhdittamaan palkkaratkaisun syntymistä tarvittaessa uusillakin lakoilla.

Palkkaratkaisu vaikuttaa suoraan myös opettajien sitoutumiseen yksityisellä opetusalalla työskentelemiseen.

Liki 40 prosenttia harkitsee vaihtamista kunnan palvelukseen, jos tuleva palkkaratkaisu ei tyydytä. Eniten kunnalle siirtyminen houkuttaa uran alussa olevia. Heistä kunnalle siirtymistä kertoo harkitsevansa useampi kuin joka toinen.

Nämä tiedot selviävät OAJ:n tuoreesta jäsenkyselystä.

Opettajien eläkeaalto alleviivaa alan vetovoiman merkitystä

Kyselyn tulosten pitäisi kiinnostaa kaikkia työnantajia yksityisellä opetusalalla, sillä tiedämme, että opettajapula on jo tänään arkea monilla alueilla ja opettajaryhmissä. Lisäksi tiedämme, että opetusalaa pyyhkii lähivuosina vuolas eläköitymisaalto.

Noin joka kolmas opettaja jää seuraavan kymmenen vuoden aikana eläkkeelle. Kilpailu koulutetuista opettajista kiristyy väistämättä.

Noin joka kolmas opettaja jää seuraavan kymmenen vuoden aikana eläkkeelle. Uusia ei valmistu samaa tahtia, joten kilpailu koulutetuista opettajista kiristyy väistämättä. Työnantajien onkin jatkossa entistä tärkeämpää pitää huolta alan veto- ja pitovoimasta.

Kelpoiset opettajat ovat koulutuksen laadun edellytys

Eräs opettaja kysyi alkuvuodesta julkaistussa haastattelussa osuvasti, että missä opettajien työn ja ammattitaidon arvostus näkyy, jos ei euroissa.

Sivistan ja yksityisen opetusalan työnantajien kannattaisikin nyt kuulla opettajien ääni ja osoittaa teoilla, että he arvostavat opettajia ja haluavat pitää heistä kiinni.

Muuten uhkaa käydä niin, että kunta-ala ajaa yksityisestä ohitse niin palkkatasossa kuin muissa palvelussuhteen ehdoissa. Ohi ajaessaan kunta ottaa kyytiinsä kelpoisia opettajia, jotka ovat tyytymättömiä yksityisen opetusalan palkkaan ja muihin palvelussuhteen ehtoihin.

Silloin tästä neuvottelukierroksesta tulisi käännekohta koko yksityiselle opetusalalle. Jos kelpoiset opettajat valuvat muualle töihin, alkaa pian oppijoita ja huoltajiakin varmasti kiinnostaa, saako yksityisellä opetusalalla enää laadukasta opetusta.

Me jatkamme neuvotteluja, jotta alan veto- ja pitovoimaa turvaava ratkaisu syntyy. Se on paitsi opettajien myös alan työnantajien ja kaiken ikäisten oppijoiden etu.

Petri Lindroos

OAJ:n neuvottelujohtaja