Jouluna hyvä korostuu

20.12.2018 - 09.00 Blogi

Jouluun liittyy poikkeuksellisen vahvasti tunnetta. Varsin monet meistä odottavat kovasti joulua.

Joulun odotukseen voi liittyä arjen touhun ja touhottamisen hetkellinen katkos, kaivattu lepo. Jouluna on lupa olla ajattelematta työtä. Toki joillekin joulu aina on myös työn aikaa.

Varsin monelle tärkeintä on läheisten kohtaaminen, myös kiireetön olo läheisten kanssa. Siihen voi liittyä kyläily tai esimerkiksi lomamatka. Toivottavasti joulu ei ole suorittamista.

Jouluun liittyy joidenkin kanssaihmisten osalta myös pelkoa. Se voi olla yksinäisyyden pelkoa tai pelkoa tunteiden ilmenemisestä päihteiden tuomina pahoina tekoina. He tarvitsevat tukeamme.

Jouluna korostuu eniten kuitenkin hyvä. Haluamme muistaa joulukortein ja muin viestein läheisiä ja niitäkin ystäviä ja tuttuja, joiden kanssa emme ole paljoakaan tulleet eri syistä yhteyttä pitäneeksi. Haluamme antaa mahdollisuuksiemme mukaan lahjoja ja monet auttavat vaikeuksissa tai hädässä olevia ihmisiä. Pienistä virroista syntyy merkittävä apu monelle.

Joulu on hiljaisuuden, hämärän, pimeyden ja kynttilöiden aikaa. Se on ulkoilun, lukemisen ja hyvän ruuan aikaa. Se on aikaa myös itselle.

Erityisesti jouluna on oikeus olla armollinen itselleen. On oikeus olla väsynyt, uupunut ja levon suhteen itsekeskeinen. Olkaamme armollisia ja hyviä niin kanssaihmisillemme kuin itsellemme. Erityisesti jouluna hyvä tarttuu.

Levollista joulua ihan jokaiselle!

Olli Luukkainen

OAJ:n puheenjohtaja