Opettajan palkan on vastattava koulutusta ja työn vaativuutta

30.04.2024 - 06.00 Blogi

Käynnissä olevat työehtosopimusneuvottelut yksityisellä opetusalalla osoittaa jälleen ammattiliiton kuulumisen merkityksen. Kaikki mahdollinen on tehtävä, olipa kyse työehtosopimusneuvotteluista tai hallituksen tavoittelemasta lakisääteisestä vientimallista ja muista työelämäheikennyksistä, jotta pääsemme parhaaseen mahdolliseen ratkaisuun jäsentemme hyväksi, kirjoittaa OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto blogissaan.

Palkka- ja sopimusedunvalvonta on ammattijärjestön yksi ydintehtävistä. Maan hallituksen tavoittelema lakisääteinen työmarkkinamalli uhkaa vaikeuttaa huomattavasti opettajien ja koko opetus- ja tutkimusalan sopimusneuvotteluja tulevaisuudessa. Työmarkkinamallia ei pidä säätää lakiin, eikä poliitikkojen pidä puuttua palkkaneuvotteluihin.

On mahdoton hyväksyä sitä, että muutaman vientialan palkkaratkaisut määrittelisivät automaattisesti opettajien ja opetus- ja tutkimusalan palkankorotukset. OAJ on tehnyt jatkuvaa vaikuttamistyötä viime kesästä lähtien lakitien torjumiseksi. Tapaamisten, mielenilmauksen, poliittisen lakon ja medianäkyvyyden laajuus ja vaikuttavuus on ollut merkittävää.

OAJ:llä on yhä tahto ja valmius neuvotella työmarkkinamallista liittojen ja neuvottelujärjestöjen kesken. Olemme työministerin pyynnöstä selvittäneet edellytyksiä neuvottelujen käynnistämiseksi yhdessä Tehyn puheenjohtajan kanssa. Kaikki kivet on käännettävä, jotta pääsisimme parhaaseen mahdolliseen ratkaisuun jäsentemme hyväksi.

Palkankorotusten taso ja malli on ollut keskeisin hiertävä tekijä myös yksityisen opetusalan neuvotteluissa. Tavoitteenamme on ratkaisu, joka turvaa kelpoisten opettajien saatavuuden ja pysyvyyden yksityisellä opetusalalla ja varmistaa työn vaativuutta vastaavan ansiokehityksen.

Käynnissä olevat työehtosopimusneuvottelut ja hallituksen kaavailema lakisääteinen vientimalli ja muut työelämäheikennykset osoittavat jälleen ammattiliittoon kuulumisen merkityksen. Palkat eivät nouse itsestään, eivätkä opettajien ja alan esihenkilöiden palvelussuhteen ehdot parane, ellei alan järjestäytymisaste pysy jatkossakin korkeana. Yhdessä ja yhtenäisenä olemme vahvoja!

Opettajat rakentavat hyvinvoivaa sivistys-Suomea.  Ilman opettajia ei ole koulutusta, ja ilman koulutusta ei yhteiskunnassa ole osaajia millään alalla. Työntekijöiden, työnantajien ja koko maan etu on vahvistaa Suomen kilpailukykyä, talouskasvua ja tuottavuutta. Varmin tie tähän on panostaa osaamiseen ja koulutukseen. Tämä edellyttää sitä, että Suomessa on riittävästi koulutettuja kelpoisia ja motivoituneita opettajia myös jatkossa.

Koulutus ja sivistys luovat pohjan aktiiviseen kansalaisuuteen, yhteiskunnalliseen osallistumiseen ja hyvään elämään. Näin sivistyksen teemavuonna on hyvä vappunakin muistaa sivistyksen, koulutuksen ja osaamisen mahdollistajat eli opettajat.

Erinomaista vappua kaikille!

Katarina Murto