• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Ajankohtaista

OAJ:n ja Turun yliopiston sisäilmatutkimus 2017

Koulurakentamisen heikko laatu, kehnosti tehnyt korjaukset ja riittämätön ilmanvaihto näkyvät selvästi OAJ:n ja Turun yliopiston laajassa sisäilmatutkimuksessa. Tutkimuksen lähes 5 000 vastaajasta 85 % ilmoitti, että omalla työpaikalla on sisäilmaongelma. Noin 40 %:lle sisäilmatekijöistä on aiheutunut terveydellistä haittaa. Eniten haittoja on 1960–1980-lukujen rakennuksissa työskentelevillä. Sisäilmatutkimus 2017 on ensimmäinen valtakunnallinen tutkimus, jossa tutkittiin koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan opettajien ja esimiesten terveyttä ja sen yhteyttä työpaikkaan sekä sisäilmaolosuhteita ja oireilua.

31.10.2017 Julkaisu
Esimiestyöt vievät ajan johtamiselta – Päiväkodin johtaja 2017 -kysely

Päiväkodin johtaja 2017 -kyselyssä selvitetään varhaiskasvatuksen johtamisen ja esimiestyön tilannekuva. Selvitys osoittaa, että päiväkodin johtajien työ on edelleen monimuotoistunut ja vastuut ovat kasvaneet. Sekä kunnallisten että yksityisten päiväkotien johtajilta kysyttiin perustietojen lisäksi tietoja johdettavasta yksiköstä, johtamis- ja esimiestyöstä sekä työajan käytöstä ja palkkauksesta.

22.09.2017 Julkaisu
Miksi kannattaa kuulua OAJ:hin?

OAJ:n jäsenyys tuo monia etuja. OAJ on ainoa ammattijärjestö Suomessa, joka neuvottelee opettajien palvelussuhteen ehdoista. OAJ on myös jäsentensä ammatillinen edunvalvoja sekä keskeinen koulutuspoliittinen vaikuttaja. Jäsenyys tuo vakuutus- ja virkistysetuja, ja järjestö myös kouluttaa jäseniään aktiivisesti. Katso esitteestä, miksi OAJ:n jäsenyys kannattaa.

01.09.2017 Julkaisu
Vanhemman huoneentaulu perusopetuksesta

Mietityttääkö lapsesi koulun aloitus? OAJ on laatinut huoneentaulun koululaisen vanhemmille. Sen kysymyslista auttaa selvittämään, miten vanhemmat voivat edistää lapsen hyvää ja turvallista koulunkäyntiä yhdessä opettajien ja toisten vanhempien kanssa.

03.08.2017 Julkaisu
Vanhemman huoneentaulu varhaiskasvatuksesta

Mietityttääkö lapsesi esiopetus ja varhaiskasvatus? Katso vanhemmille suunnattu kysymyslista, jonka avulla voit selvittää, miten lapsen esiopetus ja varhaiskasvatus on järjestetty, ja pohtia, miten voit vaikuttaa siihen, että varhaiskasvatus toteutuu laadukkaana ja turvallisena.

03.08.2017 Julkaisu
Yhteysopettajan opas 2017

Yhteysopettajat ovat OAJ:ssä tärkeä linkki järjestötoiminnan ja jäsenistön välillä. Tiivis ja osaava yhteysopettajaverkosto on järjestön ja jokaisen opettajan etu. Yhteysopettaja tai yhteyshenkilö löytyy lähes jokaisesta päiväkodista, koulusta, oppilaitoksesta ja korkeakoulusta.

01.08.2017 Julkaisu
Oppimisen tukipilarit – OAJ:n ehdotukset oppimisen ja koulunkäynnin tuen parantamiseksi

OAJ:n tekemän selvityksen mukaan oppimisen ja koulunkäynnin tuki, niin sanottu kolmiportainen tuki, ei toimi lainsäädännön edellyttämällä tavalla. Lakiuudistus lisäsi opettajien hallinnollisen työn määrää, mutta oppilaiden oikeudet eivät toteudu tasa-arvoisesti koko maassa. Selvityksen tulosten lisäksi julkaisussa on toimenpide- ja lakimuutosehdotuksia, joiden avulla tuki toteutuisi.

24.04.2017 Julkaisu
Työrauha ja oppimisen ilo: Reittiopas kuntapäättäjille

Kunnan tehtävänä on huolehtia myös lasten, nuorten ja henkilöstön hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Opas on tehty oppimisen ilon ja työrauhan kehittämiseksi päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa. Esittelemme jokaisella reittioppaan pysäkillä yhden työrauhaa ja oppimisen iloa lisäävän tavoitteen sekä muutamia keinoja tavoitteen saavuttamiseksi.

23.03.2017 Julkaisu
Koulukielen sanasto

OAJ ja Suomen Vanhempainliitto ovat julkaisseet uudistetun Koulukielen sanaston vanhempien käyttöön. Vuoden 2017 sanasto on jo kuudes uudistettu Koulukielen sanasto. Sanasto on tarkoitettu helpottamaan kodin ja koulun välistä yhteistyötä, ja sitä voi jakaa vanhemmille linkkinä tai tulostamalla.

18.01.2017 Julkaisu
Meidän koulussa on ilo olla ja oppia

OAJ, Kuntaliitto ja Vanhempainliitto ovat tehneet ohjeistuksen kiusaamisen ja väkivallan nujertamiseksi kouluista. Meidän koulussa on ilo olla ja oppia -nimisessä ohjeistuksessa korostetaan, että kiusaaminen saadaan loppumaan yhteistyöllä.

30.06.2016 Julkaisu
OAJ:n työolobarometri 2015

OAJ:n työolobarometrin mukaan opetusalan hyvinvointi ja turvallisuus ovat heikentyneet edellisestä mittauksesta. Vuoden 2015 barometrin mukaan opettajien työmäärä on kasvanut ja työviikko venyy usein iltaan ja viikonloppuihin. Yli puolet kokee, että töitä on usein liikaa. Aiempi barometri toteutettiin vuonna 2013.

10.05.2016 Julkaisu
Tasa-arvon tiekartta

Suomea on pitkään pidetty koulutuksen tasa-arvon mallimaana, mutta viime vuosina erot koulutuksen järjestämisen tavoissa ovat kasvaneet. Yksilön tausta näkyy voimakkaasti siinä, kuinka hän menestyy koulussa ja kuinka pitkälle hän kouluttautuu. Kasvatus- ja koulutuspalveluiden laatu ei saa riippua perheen asuinpaikasta tai kielestä eikä sosioekonomisesta tai -kulttuurisesta taustasta. Koulutuksen tehtävänä on avata tiet jokaiselle. Jotta suomalainen kasvatus- ja koulutusjärjestelmä on tasa-arvoinen myös tulevaisuudessa, tienviitat pitää valita tänään.

12.04.2016 Julkaisu
OAJ:n askelmerkit digiloikkaan

OAJ teki opettajien asenteista, osaamisesta ja täydennyskoulutustarpeista laajan selvityksen, jossa tarkastellaan digitalisaatiota kaikilla koulutusasteilla varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin. Selvityksen keskeiset tulokset on koottu julkaisuksi, joka sisältää myös OAJ:n laatimat askelmerkit digiloikan onnistumiseen. Järjestön mielestä digiloikkaan tarvitaan muun muassa kansallinen strategia opetusalan tvt-käytön edistämiseksi.

29.01.2016 Julkaisu
Opsia

Opetus- ja sivistystoimen asiantuntijat Opsia ry on opetus- ja sivistystoimen sekä varhaiskasvatuksen ja toisen asteen johtavien ja itsenäisessä asemassa työskentelevien asiantuntijoiden valtakunnallinen etujärjestö. Opsia on OAJ:n valtakunnallinen jäsenyhdistys.

01.12.2015 Julkaisu
Kotoutumiskompassi

OAJ:n Kotoutumiskompassi tarjoaa keinoja maahanmuuttajataustaisten lasten, nuorten ja aikuisten parempaan kotoutumiseen. Kaikessa koulutuksessa korostuu kielen oppimisen merkitys. Jokaiselle tulee tarjota riittävä pedagoginen tuki oppimiseen. Myös opettajien monikulttuurisuusosaamista pitää vahvistaa.

26.10.2015 Julkaisu