Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle – norminpurku toisella asteella ja ammatillisen leikkaukset

Hallituksen esityksen tavoitteena on vahvistaa julkista taloutta ja purkaa kuntia ja koulutuksen järjestäjiä koskevia normeja. Esityksessä olevilla toimilla julkisen talouden tila pitkässä juoksussa voi heikentyä ja esitetyt norminpurkuehdotukset eivät tosiasiallisesti tuo säästöjä. Ehdotukset eivät myöskään vähennä työkuormaa ammatillisessa koulutuksessa tai lukioissa.

Ammatillinen koulutus

OAJ vastustaa 120 miljoonan euron leikkauksia ammatillisesta koulutuksesta ja esittää vakavan huolen siitä, että opiskelijavuosia vähennetään vuonna 2025 noin 11 000.

Opiskelijoiden määrän väheneminen leikkausten takia heijastuu suoraan henkilöstön määrään ja siten lähiopetuksen määrään. Leikkausten aiheuttamat toimenpiteet heijastuvat väistämättä myös oppivelvollisiin, vaikka vähennys tehdään laskennallisesti jo tutkinnon suorittaneiden määrän mukaan.

Henkilöstövähennykset ja mahdolliset muut toimenpiteet, kuten verkko-opetuksen lisääminen ja työelämässä oppimisen runsas lisääminen vaarantavat opiskelijoiden laaja-alaisen ja laadukkaan osaamisen hankkimisen sekä riittävän oppimisen tuen.

HOKSin kevennysehdotus on suora koulutusleikkaus ilman työmäärän vähentämistä. Tavoiteltu 3,5 miljoonan euron säästö ei toteudu esityksen toimilla. Esitetty muutos koskee vain marginaalista osaa opiskelijoista ja siten arvioidut kustannussäästöt ovat vahvasti ylimitoitettuja
Osaamisen arvioinnin toteutussuunnitelma (OAT) velvoitteen poistamisesta arvioitu ajansäästö on myös ylimitoitettu. Jos OAT:n vaatimus poistetaan kokonaisuudessaan, osaamisen arvioinnin valtakunnallinen tasalaatuisuus on vaarassa.

Lukiokoulutus

OAJ ei kannata lukuvuosisuunnitelman laatimisvelvoitteen poistamista säädöksestä eikä myöskään kodin ja koulun yhteistyöhön liittyvän säädöksen väljentämistä.

Lukuvuosisuunnitelma on keskeinen lukiokoulutuksen työtä ohjaava paikallinen asiakirja, johon kootaan opetuksen järjestämistä vuosittain koskevat oppilaitoksen toimintaan liittyvät asiat. Se on keskeinen johtamisen työväline, työajan käytön suunnitteluväline ja osoittaa mikä on oppilaitoksen toimintaa.

Suunnitelman laatimisvelvoitteen purkaminen ei poista tarvetta laatia vastaavaa suunnitelmaa. Näin tavoiteltua säästöä ei tosiasiassa muodostu. Esitetty velvoitteen purkaminen on tosiasiallisesti koulutusleikkaus.

OAJ pitää kodin ja koulun välistä yhteistyötä välttämättömänä. Velvoitteen poistaminen ei poista yhteistyön tarvetta ja näin tosiasiallista säästöä ei norminpurulla saada aikaisek­si esitetyllä tavalla. Esitetty velvoitteen purkaminen on koulutusleikkaus. Oppimisen tuen lisärahoitus (10 miljoonaa euroa) tulee kohdentaa konkreettisesti oppimisen tuen vahvistamiseen korvamerkitsemällä se esimerkiksi pitkäkestoisen hankerahoituksen muodossa.

Lataa ja lue koko lausunto (PDF)

Uusimmat lausunnot