Lausunto hallituksen esityksestä laiksi ammatillisen koulutuksen toiminnanohjauksen kokeilusta

Hallituksen esityksen tavoitteina on parantaa ammatillisen koulutuksen laatua ja vaikuttavuutta sekä korostaa ammatillisen koulutuksen merkitystä työelämän tarpeisiin vastaamisessa ja koulutuksen jälkeen työllistymisessä.

Toimenpiteiksi esitetään toiminnan ohjauksen kokeilulain säätämistä, rahoitusmallin uudistamista ja oppimisen tuen ketjun yhtenäistämistä varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle.

Toiminnanohjauksen osalta OAJ vaatii, että vähintään kokeilulain puolivälissä on arvioitava uudistuksen vaikutuksia

  • koko koulutuksen järjestäjäverkostoon (myös niihin, jotka eivät ole mukana kokeilussa)
  • opiskelupaikkojen saatavuuteen alueellisten tarpeiden ja huoltovarmuuden näkökulmasta
  • niiden koulutuksen järjestäjien toimintaedellytyksiin, jotka eivät ole kokeilussa mukana.

Koska kokeilu mahdollistaa laajat tutkintojen järjestämisoikeudet ja tutkintokielenä voi olla myös englanti, tulee varmistaa, että opettajilla on tosiasiallisia mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen ja lisäkoulutukseen. On myös varmistettava, että koulutuksen järjestäjän opetushenkilöstö on ammattitaitoista ja kelpoista.

Rahoitusmallin uudistuksen osalta OAJ vaatii, että

  • rahoitusmallin tultua voimaan tarkastellaan noin kahden vuoden kuluttua sitä, miten uudistus on vaikuttanut erilaisten koulutuksen järjestäjien toimintaedellytyksiin, opiskelijoiden saaman lähiopetuksen ja tuen määrään sekä ammatti- ja erikoisammattitutkintojen tarjonnan määrään ja saavutettavuuteen
  • kaikkien koulutuksen järjestäjien toimintaedellytyksiä ja laadukkaan koulutuksen toteutumista seurataan vuosittain ministeriön toimesta.

Oppimisen tuen osalta OAJ vaatii, että säännöstä (63 §) opiskelijan oikeudesta oppimisen tukeen tulee tarkentaa seuraavasti: ”Oppimisen tuki on opettajan antamaa tukiopetusta, kielellistä tukea, erityisopettajan antamaa tilapäistä erityisopetusta, opettajan tai erityisopettajan antamia opiskeluvalmiuksia tukevia opintoja sekä opetus- ja ohjaushenkilöstön antamaa tukea ja ohjausta.”

Vuosittain tulee myös selvittää opettajien ja erityisopettajien antaman tuen määrää sekä rahoituksen kohdentumista oppimisen tukeen.

Kaikkien esitettyjen muutosten ja rahoitusleikkausten yhteisvaikutuksia tulee arvioida ja seurata näiden muutosten vaikutuksia kaikkien koulutuksen järjestäjien toimintaedellytyksiin vuosittain.

Lataa ja lue koko lausunto (PDF)

Uusimmat lausunnot