OAJ on itse vaatinut tekoälysuositusten laadintaa tukemaan opetuksen järjestäjien, oppilaitosten ja opettajien työtä. Suositusten muut osat tulevat lausunnolle loppuvuoden aikana ja koko suositukset on tarkoitus julkaista ensi talven aikana.
OAJ piti suositusten ensimmäistä osaa selkeänä
Suositusten luonnoksen esittämää yleiskuvausta tekoälystä, sen vinoumista ja virhepäätelmistä pidettiin kuvaavana ja ymmärrettävänä. Luonnos avasi ansioituneesti, minkä kaltaista osaamista tekoälyn hyödyntäminen edellyttää kaikilta, niin opettajilta kuin oppijoiltakin. OAJ korosti lausunnossaan velvoitetta tukea opettajien tekoälyosaamisen kehittymistä.
Luonnos turvaa oppijan henkilötietoja sekä tekijänoikeuksien alaista materiaalia tekoälyä hyödynnettäessä. OAJ vaatii tämän laajentamista koskemaan myös henkilöstöä.
Luonnoksessa kuvataan myös mahdollisia tekoälyn käyttötapoja koulutuksessa, mitä pidettiin hyvänä. OAJ kuitenkin kehottaa lausunnossaan tavoittelemaan suosituksiin neutraalia lähestymistapaa, ilman perusteettomia vaikutuslupauksia.
Luonnos sisältää myös hyvät kuvaukset lainsäädännön ja mm. EU:n tekoälyasetuksen velvoitteista. Toivoimme näitä hyvin juridisia kuvauksia täydennettäväksi konkretisoivilla esimerkeillä. Lisäksi OAJ korosti tarvetta kansallisesti laadittavalle tukimateriaalille, esimerkiksi opetuksen järjestäjille toimintamalliksi tekoälyjärjestelmän käyttöönottoon.