OAJ vaati sivistysvaliokuntaa esittämään koulutusleikkausten perumista

OAJ oli kuultavana sivistysvaliokunnassa valtion talousarviosta vuodelle 2025. Kuulemisessa OAJ esitti, että valiokunta vaatii hallitukselta koulutuksen erityissuojeluksen jatkamista. Osaamistason ja perustaitojen turvaamiseksi olisi laadittava pitkän aikavälin suunnitelma, kuinka nostaa rahoitusta kohti pohjoismaista tasoa.

Täydennyskoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen kohdennetut leikkaukset vaadittiin peruttavaksi. Lisäksi ammatillisen koulutuksen rahoitusta vaadittiin kohdennettavaksi enemmän opetukseen. Valiokuntaa pyydettiin myös perumaan varhaiskasvatukseen ja toiselle asteelle esitetyt norminpurut sekä puolittamaan oppilasmäärän vähenemisen perusteella tehtävä säästö.

Vaikka oppilasmäärä vähenee, ei järjestämiskustannuksia voida supistaa vastaavassa määrin. OAJ:n viesti valiokunnalle oli, että myöskään korkeakoulutettujen määrää ei voida nostaa yliopistoissa eikä ammattikorkeakouluissa enää olemassa olevan rahoituksen avulla. Tutkintokoulutuksen hinta on vuoteen 2011 nähden tippunut yliopistoissa kolmanneksen ja ammattikorkeakoulujen osalta lähes puolella. Korkeakouluilla ei ole mahdollisuutta lisätä koulutus-kapasiteettia ilman lisäresursointia

OAJ kiitti perusopetuksen vahvistamiseen hallitusohjelman mukaisesti suunnattua 100 miljoonan euron lisäresursseja ja piti kohdennuksia vuosiviikkotuntimäärän kasvattamiseen, tasa-arvorahoitukseen sekä oppimisen tukeen oikeansuuntaisina. Kiitosta sai myös budjetissa oleva kuuden miljoonan euron kohdistus varhaiskasvatuksen opettajien tilauskoulutusmalliin sekä 3,5 miljoonan euron rahoitus valmistavan opetuksen laajentamiseen kaksi vuotiseksi.

Lataa ja lue koko lausunto (PDF)

Uusimmat lausunnot