OAJ:n mielestä on harmillista, että lausuntoaikaa ei muutettu, vaikka luonnoksen perustana oleva lakiesitys oli lausuntoaikana yhä eduskunnassa käsittelyssä, eikä lausuntoa kirjoitettaessa ollut lopullisesti tiedossa, millainen tulee olemaan hyväksytty perusopetuslaki, jonka pohjalta opetussuunnitelman perusteet laaditaan. OAJ mielestä olisi ollut vähintäänkin kohtuullista pidentää lausuntoaikaa.
OAJ esitti lausunnossa useita lisäyksiä ja muutoksia perusteluonnokseen. Monet OAJ:n esittämistä lisäyksistä ovat pääosin lähes suoria lainauksia perusopetuslain säännöskohtaisista perusteluista. Mukana on myös lisäyksiä, jotka ovat lain tavoitteista johdettuja ja niitä selkeyttäviä ja täsmentäviä.
Yleisesti OAJ on sitä mieltä, että lausunnolla olleessa perusteluonnoksessa on yhä merkittäviä puutteita ja keskeneräisyyttä. Perusteluonnos ei anna riittävällä tarkkuudella ohjeita ja määräyksiä siten, että se auttaisi opetuksen järjestäjiä tai yksittäisiä rehtoreita ja opettajia opetuksen järjestämisessä.
Perusteluonnosta arvioitaessa on huomioitava myös se, että perusopetuslaissa annetaan monessa pykälässä Opetushallituksella oikeus määrätä tarkemmin tietyistä asioista opetussuunnitelman perusteissa. Näiltä osin opetussuunnitelma perusteiden on oltava tarkka ja selkeä uudistetun lainsäädännön toimeenpanon varmistamiseksi.
OAJ toivoo, että tekemämme muutos-, lisäys- ja poistoehdotukset huomioidaan lopullisissa opetussuunnitelman perusteissa. OAJ tekee mielellään tiivistä yhteistyötä Opetushallituksen kanssa, jotta nämä tärkeät perusteet saadaan mahdollisimman hyvin ja yhdenvertaisesti tukemaan uudistettavan tuen toimeenpanoa.