OAJ:n näkemyksen mukaan työkalun suhde vastuullisen tutkijanarvioinnin kansalliseen suositukseen tulisi käydä vielä täsmällisemmin ilmi itse työkalun johdannosta. Lisäksi arviointityökalua olisi tarpeen yksinkertaistaa sen käytettävyyden parantamiseksi.
OAJ nosti kommenteissaan esiin mm. seuraavia näkökohtia:
- arvioinnissa käytettävät kriteerit ja tavoitteet tulisi määritellä ennen arvioinnin aloittamista – mieluiten yhteistyössä arvioinnin kohteena olevan tutkijan kanssa
- jos arviointityökalua käytetään uralla etenemisessä, tulee organisaation (esim. yliopiston, tutkimuslaitoksen) avoimesti ja selkeästi määritellä, mitä eri osa-alueita arviointityökalusta ja millä painoarvolla niitä käytetään
- opetustehtävät ja niiden merkitys tulisi huomioida myös tutkijan määritelmässä
- työkalun kriteerien painopisteen tulisi olla selkeämmin laadun arviointia tukeva
- opetuksen laadun mittaamiseen tulisi kehittää objektiivisia kriteereitä, jotka huomioisivat myös opiskelijoiden lähtötason
- työkalusta puuttuu kokonaan kriteerien priorisointi, minkä hahmottamista OAJ pitää työkalun jalostamisessa erityisen suositeltavana.