Ajankohtaista
- Uutiset ja tiedotteet
- Näkemyksemme
- Lausunnot
- Blogiartikkelit
- Julkaisut
- Tapahtumat
- Asiantuntija-artikkelit
Hallitus päätti leikata ammatillisesta koulutuksesta 100 miljoonaa euroa. Koulutuksen erityissuojelus siis petti ammatillisen toisen asteen koulutuksen osalta. Päättäjien tulisi ymmärtää ammatillisen osaamisen arvo ja luoda myönteinen visio aikuiskoulutuksen tulevaisuudesta. Se edellyttää myös riittäviä resursseja.
25.04.2024 NäkemysPääministeri Petteri Orpon hallitus kokoontuu valtion taloutta suuntaavaan kehysriiheensä 15.–16. huhtikuuta. Hallituksen tavoitteena on päättää kehysriihessä noin kolmen miljardin euron uusista sopeutustoimista. Koulutuksen ja tutkimuksen rahoituksesta on huolehdittava myös taloudellisesti vaikeina aikoina. Rahoitus mahdollistaa osaamistason nousun ja laadukkaan tutkimuksen sekä vahvistaa kasvua ja uskoa tulevaisuuteen.
09.04.2024 NäkemysTasa-arvorahan avulla voidaan muun muassa ehkäistä syrjäytymistä ja eriarvoistumista. OAJ kokosi ehdotuksensa siitä, miten tässä voitaisiin onnistua.
06.09.2023 NäkemysSyyskuun loppupuolella maan hallitus tekee esityksensä ensi vuoden budjetiksi. OAJ kävi läpi hallitusohjelman ja kokosi listan asioista, joita budjettiriihestä on sen pohjalta lupa odottaa. Budjetin jatkovalmistelua varten OAJ:llä on myös täsmätärppejä hallitukselle.
28.08.2023 NäkemysErityisesti alle 3-vuotiaat saavat liian harvoin tarvitsemaansa tukea ja erityisopetusta varhaiskasvatuksessa. Lisäksi vajaat erityisopettajaresurssit kapeuttavat erityisopettajan työn liian usein pelkkään henkilöstön konsultointiin. OAJ ja Suomen varhaiskasvatuksen erityisopettajat ry esittävät ratkaisut lapsen tuen toteutumiseen.
11.04.2023 NäkemysRakennetaanko Suomen tulevaisuutta osaamisen varaan, vai häämöttääkö edessä osaamisen jälkeinen Suomi? Kokosimme yhteen neljä huolestuttavaa kehityskulkua, joissa suunnan muuttaminen on tulevan hallituksen vastuulla.
04.04.2023 NäkemysOAJ yhdessä nuoriso- ja opiskelijajärjestöjen kanssa haluaa tarjota ratkaisuja nuorten työ- ja opiskelukyvyn ylläpitämiseen ja parantamiseen. Korona-aika syvensi nuorten kokemaa kuormitusta ja pahensi mielenterveyden haasteita etenkin jo ennestään vaikeassa asemassa olevien nuorten keskuudessa. Haasteet heijastuvat myös kouluissa ja oppilaitoksissa työskentelevien opettajien työoloihin.
08.03.2023 NäkemysTutkintokoulutuksen maksuttomuus on ennen kaikkea periaatteellinen kysymys. Korkeakoulutuksen maksuttomuuden on oltava linjassa koko koulutusjärjestelmän maksuttomuuden kanssa.
14.02.2023 NäkemysVarhaiskasvatuksen opettajapula on ratkaistavissa. Näin ongelmat ratkaistaisiin OAJ:n mukaan.
27.09.2022 NäkemysOAJ vaatii viranomaisilta selkeitä ohjeistuksia siitä, mikä on terveydenhuollon vastuu kouluissa ilmenneiden altistumisten ja karanteenipäätösten tiedottamisesta.
23.11.2021 NäkemysOAJ on ajanut opettajarekisteriä jo pitkään. Alkuvuodesta 2021 tuolloin tiede- ja kulttuuriministerinä toiminut Annika Saarikko nimesi kolme selvityshenkilöä tekemän selvityksen opettajarekisterin perustamisesta ja opettajatiedonkeruusta. Miksi rekisteri tarvitaan ja mistä siinä olisi OAJ:n mielestä kyse?
13.09.2021 NäkemysJokaiselle uudelle opettajalle pitää saada lakiin kirjattu oikeus ja velvollisuus kaksivuotiseen mentorointiin työajalla. Mentorointi on vastaus uran alkuvaiheen siirtymässä koulutuksesta työelämään, ja sen kirjaaminen lakiin on yksi OAJ:n esityksistä maan hallitukseen puoliväliriiheen.
30.03.2021 NäkemysPitkittynyt poikkeustilanne on kiristänyt opettajien ja esihenkilöiden jaksamisen äärirajoille. OAJ odottaa huhtikuun puoliväliriihestä päätöksiä, joilla työssäjaksamista voidaan tukea ja parantaa.
17.03.2021 NäkemysHybridiopetus on herättänyt paljon keskustelua. Sana hybridi on mediassa jo vakiintunut terminä, joka voidaan pudottaa huulilta helppona ratkaisuna, jos opetuksen järjestäminen tavalliseen tapaan on ei ole mahdollista. Hybridiopetus ei ole kuitenkaan ongelmatonta.
08.03.2021 NäkemysYlioppilastutkintoon liittyvä työ on lisääntynyt jo vuosia, ja koronavuonna työmäärä nousi uuteen huippuunsa. Syksyn ja kevään tutkintokertojen aikana ammattijärjestöön on tullut runsaasti yhteydenottoja, sillä lisääntynyt työ kuormittaa lukioiden opettajia ja rehtoreita. Työn resursointi on jäänyt pahasti jälkeen todellisesta tarpeesta. OAJ vaatii, että opettajille ja rehtoreille kertynyt lisätyö on korvattava lisärahoituksella.
12.11.2020 Näkemys