OAJ on selvittänyt päiväkodin johtajien työoloja valtakunnallisella kyselyllä, joka toteutettiin helmikuussa 2020. Edellisen kerran kysely tehtiin vuonna 2017.
Kyselyssä selvitettiin sekä kunnallisissa että yksityisissä päiväkodeissa työskentelevien johtajien työtä. Heiltä kysyttiin perustietojen lisäksi tietoja myös johdettavasta yksiköstä, johtamis- ja esimiestyöstä sekä työajan käytöstä ja palkkauksesta.
Selvitys osoittaa, että päiväkodin johtajien työ on edelleen monimuotoistunut samalla, kun heidän vastuunsa on kasvanut. OAJ haluaa parantaa kyselyssä saadun tiedon avulla päiväkodin johtajan asemaa, työoloja, palvelussuhteen ehtoja, työhyvinvointia, osaamista sekä lisäkoulutusmahdollisuuksia.
Lataa tiedostot ja tutustu kyselyiden tuloksiin:
Tutustu parannusehdotuksiimme
- Johtaja tarvitsee turvakseen vahvan lainsäädäntöpohjan
-
- Päiväkodin johtajan asemasta ja vastuista säädetään varhaiskasvatuslaissa.
2. Johtamista ja esihenkilötyötä on kehitettävä tasapainoisesti rinnakkain
-
- Johtaminen ja esihenkilötehtävät muodostavat päiväkodin johtajan työkokonaisuuden, joka mitoitetaan niin, että työn voi tehdä säännöllisellä työajalla.
3. Apua työssä jaksamiseen
-
- Päiväkodin johtajan työn määrä, kiire ja töiden moninaisuus vaikuttavat työn hallinnan tunteeseen ja työssä jaksamiseen.
- Yksikkökokoa ja palvelumuotojen määrää rajataan lailla.
4. Riittävät resurssit
-
- Yllättävien ja suunnittelemattomien tehtävien suuri määrä haittaa päiväkodin johtajan arkea. Samaan aikaan säännölliset ja pakolliset esihenkilötyöt jäävät tekemättä tai johtaja tekee ne omalla ajallaan.
- Esihenkilötyön tueksi ja hallintotehtävien hoitamiseksi osoitetaan riittävät resurssit, kuten apulaisjohtajan tehtävä tai toimistotyöapua.
5. Tukea johtamisosaamiseen ja sen muutokseen
-
- Päiväkodin johtaminen ja esihenkilötyöt kehittyvät ja muuttuvat jatkuvasti. Työ on entistä vaativampaa. Tehtävä vaativuutta arvioitaessa pääkriteeri on työn edellyttämä osaaminen.
- Johtajuusosaamisen muutos ja osaamisen kehittämisen tarve arvioidaan säännöllisesti. Arvioinnin perusteella laaditaan henkilökohtainen kehittymisohjelma osaksi koulutussuunnitelmaa.
6. Perehdytystä uusille johtajille
-
- Uusi johtaja tuo organisaatioon usein mukanaan tuoreen koulutustaustan antamia ajantasaisia tietoja tai muussa työssä karttuneita taitoja. Työyhteisö hyötyy uuden esihenkilön kyvystä arvioida toimintaa uusin silmin.
- Työnantaja antaa uusille johtajille kunnollisen perehdytyksen, urapolkuopastuksen ja esihenkilövalmennuksen.
- OAJ tarjoaa esihenkilötyöstä kiinnostuneille ja siinä aloittaville tukea osana edunvalvontaa.
7. Kiinnostus johtotehtäviin jo opettajakoulutuksessa
-
- Johtaminen ja esihenkilötyö vaativat alusta alkaen vahvan mielenkiinnon ja innostuksen. Päiväkodin johtajaksi ei voi enää "ajautua".
- Jo opettajan peruskoulutusvaiheessa pitää herätä ja vahvistaa mielenkiintoa varhaiskasvatuksen johto- ja esihenkilötehtäviin.
8. Tehtäväkuvaus on tarkastettava säännöllisesti
-
- Kunta-alan palkkausjärjestelmä edellyttää työn vaativuuden arviointia tehtäväkohtaisen palkan määrittelemiseksi. Osaamistarpeiden määrittely vaikuttaa myös tehtäväkuvaan.
- Päiväkodin johtajalla pitää olla nykyistä isompi rooli tehtäväkuvauksen laatimisessa. Näin vältetään tilanne, jossa tehtäväkuvaus ja työn sisältö eivät vastaa toisiaan.
- Päällikkö ja päiväkodin johtaja tarkastavat ja vahvistavat tehtäväkuvauksen säännöllisesti eli vuosittain ajan tasalle.
9. Työn vaativuuden täytyy näkyä palkassa
-
- Nykyiset sopimusmääräykset eivät ota riittävästi huomioon varhaiskasvatuksen johtamisen ja esihenkilötyön vaativuutta. Se näkyy jälkeen jääneessä palkkatasossa.
- Palkkakriteerien hinnoittelukohtaa uudistetaan. Kriteereiksi tarvitaan muun muassa yksikkökoko, yksikön rakenne ja palvelumuotojen moninaisuus.
10. Johtajalla on oikeus työaikasuojeluun
-
- Päiväkodin johtajalla on oikeus työaikasuojeluun, työstä suoriutumiseen säännöllisellä työajalla ja virka- ja työehtosopimuksen mukaisiin työaikaehtoihin.
- Työajan seuranta, korvaus ja varallaolo toteutetaan sopimuksen tai säädösten mukaisesti.