OAJ:n talous

OAJ:n tuloslaskelman mukainen tulos muodostuu kahdesta osatekijästä: varsinaisen toiminnan tuloksesta ja sijoitustoiminnan tuloksesta.

Järjestön tuotot

OAJ:n tuotot muodostuvat jäsenmaksutuotoista sekä sijoitustuotoista.

1. Jäsenmaksutuotot

Varsinaisen toiminnan tuotot muodostuvat pääasiassa jäsenmaksutuotoista. Jäsenmaksut muodostuvat jäsenmäärän ja jäsenmaksuprosentin mukaisesti.

Jäsenmaksun suuruus määräytyy jäsenmaksuprosentin mukaisena osuutena jäsenen palkasta. Jäsenmaksua laskettiin vuonna 2022 0,95:sta 0,8 prosenttiyksikköön.

Jäsenmäärä on pysynyt viime vuosina vakaana korkean järjestäytymisasteen ansiosta. Jäsenmaksutuotot ovat järjestön kokonaistuotoista noin 61 %.

2. Sijoitustuotot

Sijoitustuotot muodostuvat järjestön taseessa olevien eri varallisuuserien tuotoista. Suurin näistä eristä on tasearvoltaan noin 143,3 miljoonan euron rahoitusvarallisuus.

Tämän lisäksi järjestö saa suorista osakesijoituksista osinkotuottoja ja asuinhuoneistojen vuokratuottoja.

Järjestön sijoitustoiminnasta kerrotaan lähemmin kohdassa sijoitustoiminta.

Järjestön kulut

OAJ:n keräämistä jäsenmaksuista katetaan järjestökuluina

• Piirien ja yhdistysten jäsenmaksut
  • Työttömyyskassakulut
  • Keskusjärjestökulut

OAJ:n toimiston kulujen suurin erä on henkilöstökulut, joka on noin 36 % varsinaisen toiminnan kuluista. Muita merkittäviä kulueriä ovat ICT-, viestintä- ja matkakulut.

OAJ:n toiminta on laajasti osallistavaa ja aktiivista. Tämä näkyy järjestön kulurakenteen koulutus-, matka- ja kokouskuluissa.

Sijoitustoiminta

OAJ:n taseessa olevan varallisuuden tarkoituksena on turvata järjestön ja sen jäsenistön talous erityisesti työtaistelutilanteessa. Varallisuus on suurelta osin rahastoitu OAJ:n Tukirahastoon, jota kartutetaan pääasiallisesti pääoman tuotoilla, lahjoituksilla ja valtuuston päätöksen mukaan järjestön tilikausien ylijäämällä.

OAJ:n hallituksen hyväksymät sijoitustoiminnan periaatteet määräävät järjestön sijoitusten suuntaamisesta ja tuottotavoitteista. OAJ on ulkoistanut finanssisijoitustensa hoidon useammalle varainhoitajalle. Sijoitukset on hajautettu osake-, korko- sekä pääoma- ja erikoissijoitusrahastoihin.

Hajautuksen tavoitteena on saavuttaa mahdollisimman tasainen tuotto kohtuullisella riskitasolla. Sijoitustoiminnan vastuullisuutta seurataan jatkuvasti erityisin ESG-kriteerein. OAJ edellyttää asettamiensa vastuullisuuskriteereiden noudattamista kaikilta varainhoitajiltaan.

Tilinpäätös ja toimintakertomus 2023 (PDF)