Roosa Tilles arbete är meningsfullt på flera plan. Det grundläggande är att möta och undervisa barnet som individ och som en del av gruppen. På den här grunden byggs samarbete och fostransgemenskap med familjerna. Därtill kommer den samhällsmässiga betydelsen, det vill säga fostran av den kommande generationen.
– Jag känner att jag arbetar med stora saker när jag planerar och förverkligar pedagogik som betjänar barn och gruppen. Det är meningsfullt när jag lyckas leda barnen till något nytt och ser att de förstår och blir entusiastiska. Vid sidan av det här finns arbetets samhälleliga betydelse. Barnen är en del av vårt samhälle och dess framtid. Att arbeta för detta känns betydelsefullt, säger Tilles.
Tilles insåg utbildningens betydelse som vikarie
Roosa Tilles fick sin första kontakt med småbarnspedagogik redan under mellanåret efter gymnasiet. Hon arbetade som vikarie på daghem och branschen kändes lockande för henne.
– Samtidigt insåg jag att jag inte har tillräcklig kompetens för det här arbetet. Det kändes otroligt att jag utan någon utbildning i branschen fick arbeta som assistent för de barn som behöver allra mest hjälp.
Tilles ville lära sig. Hon sökte till universitetet och kom in. I sina didaktiska studier lärde sig Tilles hur man undervisar barn under skolåldern till exempel i musik, matematiskt tänkande eller naturvetenskaper. Parallellt med dem genomförde hon teoretiska studier om barnets tillväxt och utveckling.
– I den praktik som ingår i studierna såg jag teorin möta praktiken. Även som magister känner jag att det ständigt finns nya saker i arbetet som jag skulle vilja lära mig och förstå bättre. Som tur är erbjuder arbetsgivaren fortbildning och jag har också övervägt fortsatta studier.
Lösningarna på lärarbristen ligger i de kommunala beslutsfattarnas händer
Det råder en skriande brist på behöriga lärare i branschen, vilket är ett stort missförhållande. I Arbetskraftsbarometern är lärare inom småbarnspedagogik på fjärde plats på listan över yrken där det råder brist på arbetskraft.
Rosa Tilles känner väl till missförhållandet. Nu överskuggas vardagen inom småbarnspedagogiken av den ständiga oron för var man kan hitta behöriga yrkespersoner inom småbarnspedagogik till daghem om någon insjuknar eller byter arbetsplats.
– Redan att en enda behörig arbetstagare saknas kan skapa en ond spiral. Först får man inga behöriga sökande till uppgiften som lärare inom småbarnspedagogik. Då kan en barnskötare väljas som icke behörig för att sköta lärarens uppgift. För barnskötaren får man inte nödvändigtvis heller en behörig vikarie. I slutändan kan det alltså finnas tre medarbetare i gruppen, av vilka ingen har någon utbildning för sin uppgift.
OAJ påminner i sitt kommunalvalsprogram om att de kommunala beslutsfattarna har ett stort ansvar för att trygga kvaliteten på småbarnspedagogiken.
De kan till exempel locka behöriga sökande genom att satsa på lön och andra förmåner samt genom högklassiga arbetsförhållanden och en arbetsgivarpolitik som värdesätter arbetstagarna. De kommunala beslutsfattarna ansvarar också för att säkerställa att lokalerna är säkra och att dimensioneringen på gruppstorlekarna följs.
– Det viktigaste är att beslutsfattarna förstår betydelsen av högklassig småbarnspedagogik för barnets tillväxt. Vår uppgift är inte bara att göra det möjligt för föräldrarna att arbeta, utan vi utför sakkunnigarbete som stöder barnens tillväxt, utveckling och lärande. Småbarnspedagogiken är en viktig del av fostran och utbildning, säger Tilles.
Hon tycker att det är onödigt att tala om att småbarnspedagogiken är uppskattad om man måste arbeta under ständigt hot om nedskärningar.
– Om det finns uppskattning, finns det också resurser och lugn och ro att göra vårt kärnarbete för barns lärande och utveckling.
Upp från lönegropen
Ett stort bevis på uppskattning var enligt Roosa Tilles att OAJ:s långsiktiga mål förverkligades och att lärarna inom småbarnspedagogiken överfördes till tjänste- och arbetskollektivavtalet för undervisningssektorn (UKTA).
UKTA-avtalet löper ut i slutet av april, så under våren förhandlar OAJ återigen om löner och andra anställningsvillkor för lärare inom småbarnspedagogiken och daghemsföreståndare.
– I samband med lagen om exportmodellen pratades det mycket om att löneutvecklingen i kvinnodominerade branscher binds till exportbranscherna. Om förhöjningarna är desamma kommer vi aldrig upp från lönegropen. Därför är det viktigt att OAJ fortfarande förhandlar självständigt och strävar efter att trygga löneutvecklingen och branschens attraktivitet, säger Tilles.
En investering i barn betalar sig många gånger om
Hon anser att det är nödvändigt att göra branschen mer attraktiv för att man ska kunna hitta en lösning på lärarbristen. Dessutom måste man se till att yrkespersonerna inte byter bransch.
Under en lång tid medförde inte en magisterexamen i småbarnspedagogik en högre lön. Det här missförhållandet korrigerades nyligen i lönesystemreformen, där man kom överens om ett behörighetstillägg.
– Nästa stora reform som ökar branschens hållkraft skulle kunna vara utvecklingen av erfarenhetstillägg, säger Tilles.
Hon återkommer ännu till det mångfasetterade meningsfulla arbetet och dess betydelse.
– Det kan aldrig gå fel om man satsar på barn och undervisning. Det betalar sig alltid många gånger om.
Senaste nytt
-
Perusopetus 30.01.2025Klassläraren har stött på stora förändringar under sin karriär – ”Enhetskulturen finns inte längre”
-
Yliopisto 30.01.2025Lauri Frank känner att han har lyckats när hans arbete gynnar företagen – Han har tre önskemål för att trygga forskningens kvalitet
-
Ammatillinen oppilaitos 30.01.2025Niina Aho utbildar yrkespersoner för arbetslivets behov – oro för tillräcklig närundervisning och finansiering
-
Avtalsförhandlingar 29.01.2025Förhandlingar om andra årets löneförhöjningar vid yrkeshögskolor inleddes