Det meningsfulla i klassläraren Esa Ukkolas arbete kan sammanfattas i tre saker: mod, ihärdighet och lärande. Alltså i de ögonblick då eleven tar mod till sig och prövar något första gången och när hen efter ihärdigt prövande och lärande själv inser att hen har lärt sig något nytt.
Enligt Ukkola finns det också oro för barnens uthållighet som nämligen har minskat betydligt under hans nästan 30 år långa lärarkarriär.
– I stället för lärande används uthålligheten allt oftare till att undvika lärande och att förverkliga den egna viljan. För att jag som lärare bättre ska kunna stödja allas ihärdiga arbete för lärande måste gruppstorleken vara sådan att alla har möjlighet att lära sig, säger Ukkola.
Gårdagens lösningar löser inte dagens problem
Under Esa Ukkolas karriär har världen runt skolan förändrats. Till exempel har digitaliseringen format vardagen och arbetslivet enormt.
Förändringarna utanför skolan återspeglas också i skolan.
– Många beslutsfattare har erfarenhet av skolan från 40 år tillbaka. Då levde man i en enhetskultur som inte längre finns. Nu kommer barnen till skolan från helt andra världar än tidigare, sammanfattar Ukkola.
I sitt kommunalvalsprogram erbjuder OAJ kommande kommunala beslutsfattare lösningar som kan trygga kvaliteten på den grundläggande utbildningen idag. De kommunala beslutsfattarna kan till exempel minska den genomsnittliga gruppstorleken, öka lektionerna med delad klass eller anställa resurslärare.
– Många kommuner har ekonomiska svårigheter och det minskade antalet barn kan ses som en möjlighet att skära ned på utbildningen eller minska antalet lärartjänster. Det här är fel riktning. Man borde snarare möjliggöra mindre grupper och hålla antalet lärare oförändrat, säger Esa Ukkola.
Att satsa på finansiering av utbildning är en investering i framtiden
Ukkola hoppas att alla beslutsfattare förstår betydelsen av lärarens yrke.
– Barnens och hela samhällets framtid ligger i lärarnas händer.
Även Finlands och kommunernas framtid påverkas om man inte nu satsar tillräckligt på lärare och utbildningens kvalitet.
– Om finansieringen av utbildningen blir för klen betalar kommunerna senare en stor räkning för att en del elever marginaliseras eller saknar de färdigheter som behövs i arbetslivet, säger Ukkola.
Enligt honom går finansieringen av utbildning och kvalitet hand i hand.
– Tillräcklig finansiering är nyckeln till att uppnå högklassig utbildning. Skolan kan inte ensam överskrida sina budgetgränser, utan ansvaret för finansieringen och medlens allokering ligger hos de kommunala beslutsfattarna.
Arbete utanför undervisningen belastar
I Finland har utbildningens kvalitet länge baserats på högutbildade lärare. OAJ förhandlar om lärarnas löner och andra anställningsvillkor nu i början av året, eftersom det nuvarande UKTA-avtalet löper ut i slutet av april.
För att öka branschens attraktionskraft kom OAJ under föregående förhandlingsomgång överens om ett löneprogram, som jämnar ut löneskillnaderna i förhållande till exportbranscherna. Nu önskar Ukkola lösningar för att få arbetet utanför undervisningslektionerna att bli mer begränsat, synligt och att omfattas av lönebetalningen.
– Mängden arbete utanför undervisningen har hela tiden ökat. Till exempel i nybörjarundervisningen lägger lärarna enormt mycket tid på samarbetet mellan hem och skola, säger Ukkola.
Han påpekar att lönerna också är ett sätt för de kommunala beslutsfattarna att locka behöriga arbetstagare till uppgifter där det råder brist på behörig personal.
– Det råder till exempel brist på speciallärare. Kommunen kan locka behöriga sökande genom att till exempel betala rekryteringstillägg i branscher med brist på behörig personal.
Medlemskap ger gemenskap och trygghet
Esa Ukkola känner att medlemskapet ger honom trygghet i arbetslivet. En arbetstagare är till exempel i en svag ställning när hen börjar på en ny arbetsplats utan stöd från förtroendemannen och OAJ-organisationen.
Ukkola har också egna erfarenheter av detta. År 1996 tog han examen och började arbeta som lärare. Då ansåg han att fackorganisationer var reliker från en förgången värld.
Ett år senare permitterades han.
– Då förstod jag hur viktigt det är att vara en del av en organisation där man får stöd. OAJ lyfte då fram problemet med permittering av lärare på nationell nivå och tack vare det är permitteringar numer sällsynta.
Den viktigaste medlemsförmånen för Ukkola är förhandlingarna om anställningsvillkoren och övervakningen av dem.
– Det viktiga är att arbetsgivaren inte kan diktera arbetsvillkoren, utan vi har avtal som måste följas, säger Ukkola.
Han anser också att det rättsskydd som OAJ erbjuder är värdefullt, eftersom man aldrig vet när det kan gå dåligt.
– Jag ser inget annat sätt att skapa en sådan trygghet än att vara medlem i en fackorganisation. På köpet får man dessutom mycket gemenskap och rekreation genom verksamheten som den egna föreningen ordnar.
Senaste nytt
-
Varhaiskasvatus 30.01.2025Värdefullt expertarbete för de små – ”Jag arbetar med stora saker”
-
Yliopisto 30.01.2025Lauri Frank känner att han har lyckats när hans arbete gynnar företagen – Han har tre önskemål för att trygga forskningens kvalitet
-
Ammatillinen oppilaitos 30.01.2025Niina Aho utbildar yrkespersoner för arbetslivets behov – oro för tillräcklig närundervisning och finansiering
-
Avtalsförhandlingar 29.01.2025Förhandlingar om andra årets löneförhöjningar vid yrkeshögskolor inleddes