OAJ:s mål för Europapolitiken 2024–2029

Finlands medlemskap i Europeiska unionen fyller 30 år i början av 2025. Medlemskapet i unionen har samtidigt blivit en del av vår vardag och revolutionerat våra liv. Gränserna har slopats och rörlighet gäller för varor, människor och idéer. Finland har infört euron och passomslagen har blivit vinröda. Men det gemensamma Europa-projektet är långt ifrån färdigt.

OAJ vill uppmärksamma de beslutsfattare som representerar Finland i Europaparlamentet, kommissionen och vid toppmötena på den betydelse och potential som utbildning och forskning har för hela kontinenten. Inom dessa delområden i samhället kan alla parter uppnå mer genom samarbete. Bildning, kompetens och forskning är hörnstenarna på vilka stabilitet, internationell konkurrenskraft och hela Europas framtida framgång kan byggas.

Hur skulle då ett bildningspositivt EU se ut? I praktiken handlar det till exempel om att öka utbildningens och forskningens andel av EU:s budget och att minska ansökningsbyråkratin för forskningsfinansiering. Att frihet inom forskning, konst och undervisning blir en tydlig del av EU:s rättsstatsprincip. Det handlar om att stärka den europeiska civilisationen, rörligheten och utbildningssamarbetet och att åtgärda bristen på lärare i hela Europa genom att göra läraryrket mer attraktivt. En rättvis arbetsmarknad måste också byggas upp i EU i samarbete med arbetstagare och löntagarorganisationer. Samtidigt måste bristen på kompetent arbetskraft på den åldrande kontinenten bemötas också med hjälp av invandring och lyckad integration.

Rent konkret måste finländska europaparlamentariker ha platser i EU:s utskott för utbildning, forskning och arbetsliv, det vill säga vid de bord där beslut fattas om dessa frågor.

Europa är inte bara en kontinent eller en politisk gemenskap. EU är summan av sina medborgare, och var och en av oss kan bidra till en ljusare framtid för kontinenten.

Illustration: OAJ:s mål för Europapolitiken 2024–2029

Senaste utgåvorna