• Opettaja-lehti logo
  • OAJ-areena logo

Ajankohtaista

Priorisointi on avain koulutuksen laadun turvaamiseen – 5 nostoa kuntapaneelista

OAJ:n järjestämässä kuntapaneelissa haettiin ratkaisuja, joilla turvataan koulutuksen laatu Suomen jokaisessa kunnassa. Monen haasteen äärellä puhuttiin priorisoinnin tärkeydestä. Selaa viisi nostoa keskustelusta, jonka tallenteen voit katsoa myös jälkikäteen.

26.06.2024 Uutinen
Oppimisen tuki uudistuu perusopetuksessa

Petteri Orpon hallitus uudistaa hallitusohjelman mukaisesti perusopetuslakia. Hallituksen tavoitteena on täsmentää oppilaan saaman tuen muotoja sekä turvata riittävä tuki. Laki on nyt lausuntokierroksella. OAJ katsoo, että suunta on oikea, mutta hallituksen esitys kaipaa vielä täsmentämistä ja selkeyttä.

18.06.2024 Uutinen
OAJ:n lausunto hallituksen esityksestä ammatillisen koulutuksen lakimuutoksista – suuren kokonaisuuden yhteisvaikutuksia ei ole arvioitu riittävästi

Hallituksen esitys laiksi ammatillisen koulutuksen toiminnanohjauksen kokeilusta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi noudattaa Petteri Orpon hallitusohjelman tavoitteita.

14.06.2024 Lausunto
Tärkeä AVI:n ratkaisu: Pelkkä henkilöstömitoituksen toteutuminen päiväkotitasolla ei riitä lapsen edun toteutumiseen

Etelä-Suomen aluehallintovirasto teki Lappeenrannassa ja Helsingissä toimivia päiväkoteja koskien ratkaisut, joilla on merkitystä koko maan varhaiskasvatuksen järjestämisen kannalta. AVI katsoi, että päiväkotien henkilömitoituksen toteutuminen koko päiväkodin tasolla ei vielä riitä varhaiskasvatuslain tavoitteiden toteutumiseen lapsen edun mukaisesti.

07.06.2024 Uutinen
Ammatillisen koulutuksen ilmapuntari

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ toteutti vuonna 2024 jäsenkyselyn sen ammatillisissa oppilaitoksissa työskenteleville jäsenille. Ammatillisen opettajat kokevat, että opiskelijoiden tuen tarve on kasvanut, opiskeluvalmiudet heikentyneet ja opettamiseen on käytettävissä aiempaa vähemmän aikaa. Resurssit ovat tarpeeseen nähden tiukilla kaikilla koulutusasteilla. Oppimisen tuki on laitettava kuntoon ja koulujen eriytyminen on pysäytettävä. Koulutusleikkauksien sijaan tarvitsemme pitkän aikavälin rahoitussuunnitelman, jolla varmistetaan oppimistulosten ja koulutustason nosto.

27.05.2024 Julkaisu
Lukiokoulutuksen ilmapuntari

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ toteutti vuonna 2024 jäsenkyselyn sen lukioissa työskenteleville jäsenille. Lukiolaisten opiskelutaidot ja elämänhallintataidot ovat heikentyneet. Resurssit ovat tarpeeseen nähden tiukilla kaikilla koulutusasteilla. Oppimisen tuki on laitettava kuntoon ja koulujen eriytyminen on pysäytettävä. Koulutusleikkauksien sijaan tarvitsemme pitkän aikavälin rahoitussuunnitelman, jolla varmistetaan oppimistulosten ja koulutustason nosto.

27.05.2024 Julkaisu
Perusopetuksen ilmapuntari

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ toteutti vuonna 2024 jäsenkyselyn sen perusopetuksessa työskenteleville jäsenille. Peruskoulujen ryhmäkoot ovat liian suuria ja oppimisen tuki ei toteudu. Resurssit ovat tarpeeseen nähden tiukilla kaikilla koulutusasteilla. Oppimisen tuki on laitettava kuntoon ja koulujen eriytyminen on pysäytettävä. Koulutusleikkauksien sijaan tarvitsemme pitkän aikavälin rahoitussuunnitelman, jolla varmistetaan oppimistulosten ja koulutustason nosto.

27.05.2024 Julkaisu
Tekeekö hallitus lapsista lainsuojattomia?

Norminpurkamista ei saa käyttää kiertoilmauksena koulutuksen laadun heikentämiselle ja suoranaisille koulutusleikkauksille. Koulutusta koskevilla normeilla turvataan se, että lapsilla ja nuorilla on ympäri Suomen yhtäläiset mahdollisuudet elämässä.

26.03.2024 Blogi
OAJ:n kysely: Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden tuen tarve lisääntynyt ja opettajien kuormitus kasvanut – koulutuksen erityissuojelusta on pidettävä kiinni

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ toteutti jäsenkyselyn sen ammatillisissa oppilaitoksissa työskenteleville jäsenille. Tulokset ovat erittäin huolestuttavia: opettajat kokevat, että opiskelijoiden tuen tarve on kasvanut, opiskeluvalmiudet heikentyneet ja opettamiseen on käytettävissä aiempaa vähemmän aikaa. Ammatillisen koulutuksen opiskelijakohtainen rahoitus on viime vuosikymmenen aikana pienentynyt samaan aikaan, kun työtehtävien määrä on kasvanut.

29.02.2024 Tiedote
Sivistyksestä ja pellavan harjaamisesta

Vietämme tänä vuonna Suomessa sivistyksen teemavuotta. Mutta mitä se sivistys oikein on? Ja millainen politiikka parhaiten tukee sivistystä?

16.02.2024 Blogi
Aika on rahaa, myös opinto-ohjauksen kohdalla

Hallitusohjelmassa luvataan panostaa ohjaukseen ja oppimisen tukeen kaikilla koulutusasteilla. Hyvä niin. Monet hyvät kirjaukset eivät saa jäädä puheen tasolle. Nyt tarvitaan päättäjiltä vahvempaa otetta rahoituksen kohdentamisessa niin tukeen kuin opinto-ohjaukseen.

07.02.2024 Blogi
Rikoksia ennaltaehkäisevä Etelä-Karjalan ankkuritoiminta palkittiin Vuoden koulutusvaikuttajana

Etelä-Karjalaan hyvin juurtunut ankkuritoiminta palkittiin vuoden koulutusvaikuttajana. Ankkuritapaamisissa moniammatillisen tiimi ratkoo lainvastaisten tekojen syitä ja ennaltaehkäisee uusia.

27.01.2024 Tiedote
OAJ pitää tärkeänä ettei OPSin nykyisiä tavoitteita ja sisältöjä lisätä

OAJ antoi lausuntonsa toisen kotimaisen kielen (B1-ruotsin) oppimisen ja opetuksen edistämisestä.

21.12.2023 Lausunto
Osaava ja hyvinvoiva Sivistys-Suomi tehdään yhdessä

Koulutus on ollut yksi avaintekijöistä, jonka avulla Suomi on rakentunut vahvaksi ja sivistyneeksi yhteiskunnaksi. Opettajat kouluttavat jokaisen suomalaisen osaajan, joten opettajien rooli myös Suomen tulevaisuudelle on keskeinen, kirjoittaa OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto itsenäisyyspäivän blogikirjoituksessaan.

06.12.2023 Blogi
PISA-tulosten romahdusta ei ratkaista paniikkiratkaisuilla vaan koulutuksen ja opetuksen laatuun sekä oppimisen tukeen panostamalla

Suomalaisten nuorten osaaminen on heikentynyt PISA-tutkimuksissa jo pitkälle toista vuosikymmenentä. Nyt trendinomainen lasku on jyrkentynyt suoranaiseksi romahdukseksi. OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murron mukaan nyt ei ole oikea hetki mennä paniikkiin, vaan panostaa pitkäjänteisesti koulutukseen ja korjata akuutit ongelmat.

05.12.2023 Tiedote