Opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalvelut eivät kuulu sote-maakuntiin

17.09.2020 - 16.08 Lausunto

OAJ vastustaa oppilas- ja opiskeluhuollon kuraattorien ja psykologien siirtämistä maakuntien palvelukseen ja vaatii, että oppilas- ja opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalveluiden järjestäminen säädetään nykyiseen tapaan kuntien tehtäväksi. Kunnilla pitää myös säilyttää oikeus päättää palveluiden järjestämisestä.

Suomessa ollaan valmistelemassa sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistusta ja sote-maakuntien perustamista. Hallituksen esitysluonnoksen mukaan opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalvelut siirtyisivät kunnista sote-maakuntiin. OAJ ei pidä tätä hyvänä ratkaisuna.

OAJ:n mielestä palveluiden siirto vaikuttaisi muun muassa opiskeluhuoltotyön toimivuuteen, käytännön järjestelyihin ja vastuukysymyksiin.

Jos opiskeluhuolto kuitenkin siirtyy sote-maakuntiin, esitystä on täydennettävä vastuu- ja salassapitosäännöksin. Lisäksi OAJ vaatii, että esitykseen lisätään ammattikorkeakoulujen sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden harjoittelun maksuttomuus.

Lataa ja lue koko lausunto