Ammatillinen koulutus
OAJ haluaa keventää HOKS:ia ja vähentää merkittävästi HOKS:iin vaadittavia tietokenttiä. HOKS:iin pitää jättää vain ne tietokentät, joita tarvitaan opiskelijan opetuksen toteuttamiseksi. HOKS:n keventämisestä vapautuva aika tulee käyttää lähiopetuksen lisäämiseen, eikä sitä tule käyttää säästökeinona.
Esityksessä oleva henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS:n) kevennysehdotus on suora koulutusleikkaus ilman työmäärän vähentymistä. Tavoite HOKS:n keventämiseen ja kolmen ja puolen miljoonan säästöön ei toteudu esityksen toimilla. Esitetty muutos koskee vain marginaalista osaa opiskelijoista ja siten arvioidut kustannussäästöt ovat vahvasti ylimitoitettuja. Esityksessä ei avata ollenkaan lukujen pohjalla olevia laskelmia tai selvityksiä.
Osaamisen arvioinnin toteutussuunnitelma (OAT) velvoitteen poistamisesta arvioitu ajansäästö on myös ylimitoitettu. Jos OAT:n vaatimus poistetaan kokonaisuudessaan, osaamisen arvioinnin valtakunnallinen tasalaatuisuus on vaarassa.
Kuntien rahoitusosuuden määrällä ja laskentatavalla ei ole vaikutusta koulutuksen järjestäjän rahoituksen määrään. Tärkeintä on huolehtia siitä, että kokonaisrahoitus ei laske. Kuntien taloudellinen tilanne ei saa vaikuttaa heikentävästi ammatillisen koulutuksen laatuun.
OAJ vastustaa sadan miljoonan euron leikkausta ammatillisesta koulutuksesta ja esittää vakavan huolen siitä, että opiskelijavuosia vähennetään yli 8000. Opiskelijoiden määrän väheneminen leikkausten takia heijastuu suoraan henkilöstön määrään ja siten lähiopetuksen määrään, jolloin opiskelijat eivät saa riittävästi opetusta osaamistavoitteiden saavuttamiseksi. Monessa oppilaitoksessa on jo yhteistoimintaneuvottelut käynnistyneet henkilöstömäärän vähentämiseksi.
Lukiokoulutus
OAJ ei kannata lukuvuosisuunnitelman laatimisvelvoitteen poistamista säädöksestä eikä myöskään kodin ja koulun yhteistyöhön liittyvän säädöksen väljentämistä.
Lukuvuosisuunnitelma on keskeinen lukiokoulutuksen työtä ohjaava paikallinen asiakirja. Suunnitelma on oleellinen paikallinen dokumentti, johon kootaan opetuksen järjestämistä vuosittain koskevat oppilaitoksen toimintaan liittyvät asiat. Se on keskeinen johtamisen työväline, työajan käytön suunnitteluväline ja osoittaa mikä on oppilaitoksen toimintaa.
Oman toiminnan arviointi ja toimintakertomusten laadinta perustuvat lukuvuosisuunnitelmaan. Suunnitelman laatimisvelvoitteen purkaminen ei poista tarvetta laatia vastaavaa suunnitelmaa. Näin tavoiteltua säästöä ei tosiasiassa muodostu. Esitetty velvoitteen purkaminen on tosiasiallisesti koulutusleikkaus.
OAJ pitää kodin ja koulun välistä yhteistyötä välttämättömänä. Osana tätä työtä huoltajien näkemyksiä on jatkossakin syytä kuulla aika-ajoin. Velvoitteen poistamien ei poista yhteistyön tarvetta ja näin tosiasiallista säästöä ei norminpurulla saada aikaiseksi esitetyllä tavalla. Esitetty velvoitteen purkaminen on koulutusleikkaus.
Rahoituksen osalta OAJ korostaa tarvetta kohdentaa oppimisen tuen rahoitus selkeästi oppimisen tukeen. OAJ uusii kantanaan tarpeen muodostaa pitkäkestoinen, pysyvän hankerahoituksen mekanismi, jolla tuen vahvistamiseen tarkoitettu resurssi kohdennetaan tosiasiallisesti oppimisen tukeen.