Esityksen mukaan mobiililaitteita ei olisi mahdollista kieltää muulloin kuin oppitunneilla eli välitunnin, ruokailun tai esimerkiksi siirtymien aikana. Esityksen mukaan koulut voisivat kuitenkin määrätä mobiililaitteiden käytöstä ja säilytyksestä järjestyssäännöillä.
Esitetty kirjaus siitä, että koulu voi järjestyssäännöillä määrätä mobiililaitteiden käytöstä ja säilytyksestä muulloin kuin oppitunneilla ei ole riittävä. Nykyohjeistuksien (OPH) mukaan järjestyssäännöillä ei saa poiketa lainsäädännön ehdottomista säännöksistä. Järjestyssäännöt voidaan kirjoittaa sitoumusmuotoon, mutta velvoittavien kohtien tulee käydä tekstistä selkeästi ilmi.
Järjestyssääntöihin voi sisältyä myös suosituksia, mutta järjestyssäännöt tulee kirjoittaa niin, etteivät oppilaat ymmärrä suosituksia ehdottomiksi määräyksiksi. Mikäli säännöstä ei täsmennetä, tilanne jää muiden kuin oppituntien osalta yhtä epäselväksi, kuin mitä se on tällä hetkellä.
Mobiililaitteiden käyttö on voitava kieltää oppituntien lisäksi myös välitunneilla ja kouluruokailun aikana. Kielto olisi säädettävä mahdolliseksi silloin, jos koulu pitää kieltoa tarpeellisena esimerkiksi oppimisen, viihtyisyyden, häirinnän, syrjinnän, kiusaamisen tai väkivallan ennaltaehkäisemisen, työrauhan, turvallisuuden ja terveellisyyden kannalta.
Oma-aloitteinen puuttumisoikeus
OAJ pitää hyvänä, että aluehallintovirastoille säädetään oma-aloitteinen puuttumisoikeus ja sanktiokeinot. Aluehallintovirastojen resurssien riittävyyttä toteuttaa oma-aloitteista valvontaoikeutta tulee seurata.
Liikunnallinen elämäntapa
OAJ tukee tavoitetta, mutta toteaa, että liikunnallisen elämäntavan edistäminen on ennen kaikkea kotien vastuulla, jota koulussa voidaan tukea erityisesti liikuntatuntien kautta.
Säädöshuolto
OAJ pitää hyvänä, että opetuksesta epääminen siirretään omaksi pykäläkseen. Tämä lisää lain luettavuutta. Säädöshuoltoa tulisi tehdä lisää siten, että pykälissä erotellaan selvästi kurinpitotoimet turvaamistoimista ja muista lain mukaisista puuttumiskeinoista.
Opetuksen epäämistä koskevien perusteluiden täsmentäminen oppilaan valvontavelvollisuuden osalta on tarpeen. Perusteluista pitää käydä ilmi, että valvontavelvollisuutta ei ole sen jälkeen, kun oppilas on poistettu koulun alueelta.
Tupakkatuotteiden haltuunottoa kouluissa tulee helpottaa
OAJ esittää, että tässä yhteydessä perusopetuslakiin tehtäisiin myös täsmennyksiä, jotta lasten tupakkatuotteiden ja tupakan vastikkeiksi luokiteltavat nikotiinittomat tuotteet on mahdollista tehokkaasti kieltää kouluissa. Opettajalle ja rehtorille pitää antaa toimivalta ottaa pois sekä nikotiinia sisältävät tupakkatuotteet että tupakan vastikkeiksi luokiteltavat nikotiinittomat tuotteet. Lisäksi heillä pitää olla oikeus tarkastaa oppilaan tavarat poisottamisen mahdollistamiseksi perusopetuslaissa säädetyn 36 e §:n mukaisesti.
Lisäksi OAJ esittää, että perusopetuslain 36 g §:n 4 momenttia muutetaan siten, että huoltajan tulisi noutaa esine tai aine kuukauden kuluessa. Kolme kuukautta on kouluille pitkä aika säilyttää erilaisia haltuun otettuja esineitä ja aineita.