OAJ ei kannata esitettyjä muutoksia varhaiskasvatuslakiin

OAJ ei kannata hallituksen esitystä, jolla ollaan poistamassa paikalliset varhaiskasvatussuunnitelmat sekä velvollisuus raportoida varhaiskasvatuksen henkilöstön täydennyskoulutukset.

Varhaiskasvatuslaissa määritellään varhaiskasvatus suunnitelmalliseksi ja tavoitteelliseksi kasvatuksen, opetuksen ja hoidon muodostamaksi kokonaisuudeksi, jossa painottuu erityisesti pedagogiikka.

Paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma on sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteita täsmentävä asiakirja, mutta myös tärkeä työkalu, jossa on koottuna keskitetysti paikallisen varhaiskasvatuksen toteuttamista ohjaavaa sisältöä. Se on siten myös tärkeä työkalu päiväkodin johtajan ja varhaiskasvatuksen opettajan ja erityisopettajan työssä. Heidän tehtävänään on varmistaa, että varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja lapsen henkilökohtainen varhaiskasvatussuunnitelma konkretisoituvat suunnitelmalliseksi toiminnaksi päiväkodissa. Sitä työtä tukee paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma.

Esitetyllä velvoitteesta luopumisella voi myös olla kielteisiä vaikutuksia varhaiskasvatuksen laatuun ja lapsen edun toteutumiseen. Se voi myös saattaa lapset ja lapsiperheet eriarvoiseen asemaan, jos vain osassa kunnista laaditaan paikallinen varhais-kasvatussuunnitelma. Muun muassa näistä syistä paikallisia varhaiskasvatussuunnitelmia ei tule poistaa.

OAJ ei kannata myöskään esitystä täydennyskoulutusten raportointivelvoitteesta luopumisesta. On tärkeää, että varhaiskasvatuslaissa säädetty täydennyskoulutusvelvoite, jota rahoitetaan julkisin varoin, toteutuu. Samaan aikaan Orpon hallituksen vuodelle 2025 esittämästä budjetista selvisi, että opettajien täydennyskoulutuksen rahoituksesta ollaan leikkaamassa noin 15 miljoonaa euroa. Erityisesti tässä tilanteessa OAJ pitää erityisen tärkeänä, että saatavilla on ajankohtaista, kattavaa ja luotettavaa kansallisen tason tietoa täydennyskoulutuksesta.

Lataa ja lue koko lausunto (PDF)

Uusimmat lausunnot