Kokonaisuudessaan esiopetuksen osuus jää lakiuudistuksessa esitetyllä muotoilulla liian epämääräiseksi. Lopullisessa lainsäädännössä on tultava selkeästi ilmi, mitkä säännökset koskevat myös esiopetusta ja mitkä muuta perusopetusta.
Perusopetuslain uudistuksessa painopisteen siirtyminen varhaiseen puuttumiseen ja oppimisen ja koulunkäynnin haasteiden ennaltaehkäisyyn ryhmäkohtaisten tukimuotojen kautta on OAJ:n mielestä hyvä asia.
OAJ korostaa lausunnossaan sitä, että oppilasmäärään sidottu kerroin (0,122), jonka mukaisesti opetuksen järjestäjän on vähintään varattava tuntiresurssia ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin, on välttämätön, jotta pystytään varmistamaan, että ennalta ehkäisevä tuki resursoidaan joka kunnassa ja koulussa säädösten mukaisesti. Tuen toteutumisen ja rahoituksen kohdentumisen seurantaan on luotava yksinkertainen ja kattava työkalu, joka auttaa sekä opetuksen järjestäjiä talousarvion laadinnassa ja tuen suunnittelussa, että valvovia viranomaisia valvontatehtävänsä suorittamisessa.
Erittäin tärkeä uusi säännös ryhmien muodostamista koskevaan sääntelyyn on se, että jatkossa yhden opettajan opettamassa perusopetuksen ryhmässä voi olla enintään viisi oppilasta, jotka saavat oppilaskohtaisena tukitoimena erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antamaa erityisopetusta. Tähänkin tarvitaan vielä täsmennystä.
OAJ esittää lausunnossaan ryhmien muodostamista säätelevään pykälään seuraavaa selkeyttävää muotoilua: ”Opetusryhmät muodostetaan siten, että yhden opettajan opettamassa perusopetuksen ryhmässä on enintään viisi oppilasta, jotka opiskelevat pääsääntöisesti erityisluokalla tai, joilla on päätös erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetuksesta oppilaskohtaisena tukitoimena,
1. joka koskee kyseistä oppiainetta, tai
2. jonka perusteena ovat laaja-alaiset oppimisvaikeudet, tai
3. jonka perusteena ovat keskittymisen, tarkkaavuuden, toiminnanohjauksen, sosiaalisen vuorovaikutuksen tai käyttäytymisen haasteet, tai
4. jonka perusteena on muu yleisopetuksen ryhmässä oppimista ja koulunkäyntiä vaikeuttava syy.”
Samoin OAJ esitti, että viiden oppilaan enimmäismäärä voitaisiin ylittää vain yhdellä oppilaalla tilapäisesti enintään lukukauden ajan. Myös erityisluokan enimmäiskoko voitaisiin ylittää näillä rajauksilla. Nämä lisäykset mahdollistavat opetuksen järjestäjän kannalta tarvittavan jouston, mutta eivät antaisi mahdollisuutta ylittää tuen tarvitsijoiden määrää rajattomasti ja jatkuvasti.