OAJ: Yhdenvertaisuussuunnitelmien velvoitteen kumoamista ei tulisi kannattaa

OAJ vaatii, että työelämä- ja tasa-arvovaliokunta ei mietinnössään kannata toimipaikkakohtaisten yhdenvertaisuussuunnitelmien velvoitteen kumoamista.

OAJ ei kannata hallituksen esitystä eduskunnalle laiksi muuttaa yhdenvertaisuuslakia siten, että poistettaisiin 1.6.2023 voimaan tullut yhdenvertaisuuslaista tuleva velvollisuus laatia toimipaikkakohtainen yhdenvertaisuussuunnitelma varhaiskasvatuksessa. Suunnitteluvelvoitteen poistamisen myötä varhaiskasvatus ja päiväkodeissa järjestettävä esiopetus olisivat jälleen ainoita koulutusjärjestelmän osia, joissa toimipaikkakohtaisten yhdenvertaisuussuunnitelmien velvoitetta ei ole.

Tilalle esitetään palveluntuottajan ylemmän tason suunnitelmaa

Yhdenvertaisuuden edistäminen vaatii erilaisia toimia eri kunnissa sekä toimintayksiköissä kunnan sisälläkin. Irrallinen erillissuunnitelma jää usein toteutumatta käytännössä, jollei se kohtaa valtakunnallisesti normina annettuja perusteita, varhaiskasvatuksen järjestäjätason laatimaa paikallista varhaiskasvatussuunnitelmaa ja siirry näiden kautta osaksi yksikköjen toimintasuunnitelmia ja varhaiskasvatuksen toimintaa.

Lainsäädäntömuutos ei vaikuttaisi työn määrään

Tasa-arvolain muutos (5 b §:n 1 momentti), jonka mukaan varhaiskasvatuksen järjestäjä ja palveluntuottaja vastaavat siitä, että varhaiskasvatuksen toimipaikassa laaditaan vuosittain tasa-arvosuunnitelma yhteistyössä henkilöstön kanssa, tuli voimaan myös 1.6.2023. Tasa-arvolain muutosta ei esitetä kumottavaksi.

Yhdenvertaisuuslain ja tasa-arvolain muutoksia valmisteltaessa oletuksena oli, että yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelmat tullaan käytännössä laatimaan yhteisinä suunnitelmina ja näin myös opetushallitus on ohjeistanut ja kouluttanut.

Nyt lausunnolla oleva lainsäädäntömuutos ei tosiasiassa vähennä työn määrää ja tuo siten tavoiteltuja, erittäin vähäisiä säästöjä, mutta saattaa viedä tärkeän työkalun, jolla yhdenvertaisuutta varhaiskasvatuksessa edistetään.

Lataa ja lue koko lausunto (PDF)

Uusimmat lausunnot