Merkityksellisimpiä hetkiä Niina Ahon työssä ovat ne, joissa vaikeudet kääntyvät voitoksi. Kun opiskelija huomaa, että tämä ala on hänen juttunsa, ja hänessä herää motivaatio oppia lisää. Ja tietysti, kun opiskelija valmistuu ja saa työpaikan omalta alaltaan.
– Tällaiset tähtihetket eivät ole itsestäänselvyyksiä. On paljon opiskelijoita, joiden lähtökohdat opiskeluun ovat vaikeat eikä koulu ole tuntunut omalta jutulta. Oppivelvollisuuden laajentumisen myötä moni aamu alkaa soittorumballa, kun selvitetään, miksi alaikäinen opiskelija ei ole tullut paikalle.
Jokaisen ammattiosaajan taustalta löytyy opettaja
Niina Aho työskentelee Stadin ammattiopistossa. Parinkymmenen vuoden opettajanurallaan hän on kouluttanut satoja tai tuhansia prosessitekniikan ammattilaisia, jotka tänä päivänä työskentelevät esimerkiksi tehtaissa. Näiden ammattilaisten työn tulosta ovat käytännössä kaikki suomalaisissa tehtaissa valmistettavat tuotteet elintarvikkeista lääkkeisiin ja maaleihin.
Jokaisen osaajan taustalta löytyy opettaja, joka on tukenut ja motivoinut matkalla ammattilaiseksi.
– Opettajana yritän olla helposti lähestyttävä ja luoda jokaiselle opiskelijalle olon, että minulle voi tulla puhumaan mistä tahansa. Tarvittaessa ohjaan heitä sitten eteenpäin tukihenkilöstön pakeille.
Jokaisen osaajan taustalta löytyy opettaja, joka on tukenut ja motivoinut matkalla ammattilaiseksi.
Lähiopetuksen riittävä määrä on kaiken a ja o
Ammatillinen koulutus on arvokasta niin opiskelijoille kuin kunnille, joissa oppilaitokset sijaitsevat. Toisen asteen oppilaitoksista ja ammattikorkeakouluista valmistuneet jäävät usein opiskelupaikkakunnalleen töihin, jolloin heistä tulee veronmaksajia.
OAJ korostaakin kuntavaaliohjelmassaan ammatillisen koulutuksen resurssien ja laadun turvaamisen merkitystä.
– Kaikki lähtee siitä, että jokainen opiskelija saisi riittävästi lähiopetusta. Lisäksi tietysti tilojen ja laitteiden pitää olla kunnossa, Aho linjaa.
Osaajapulan ehkäiseminen edellyttää euroja
Ammatillisen koulutuksen rahoitusta on leikattu tälläkin hallituskaudella. Se näkyy esimerkiksi isoina ryhmäkokoina. On vaikeaa vastata jokaisen opiskelijan tuen tarpeisiin, jos yhtä opettajaa kohti on vaikka 30 eri elämäntilanteessa olevaa opiskelijaa.
– Ryhmät ovat paitsi suuria myös heterogeenisia. Yksi voi olla 16- ja toinen 60-vuotias. Opiskelijoiden tarpeet vaihtelevat laidasta laitaan, ja yhä useampi tarvitsee erityistä tukea. Rahoitusleikkausten myötä opiskelijoiden tuen tarpeisiin vastaaminen on kuitenkin entistä vaikeampaa. Viime syksynä yt-neuvotteluja käytiin kahdessa kolmesta oppilaitoksesta, Aho kertoo.
Suomi tarvitsee uusia osaajia, jos haluamme yhteiskuntana mennä eteenpäin.
Hän toivoo niin kuntapäättäjien kuin hallituksen havahtuvan ja satsaavan ammatilliseen koulutukseen ennen kuin on liian myöhäistä.
– Edessä on iso eläköitymisaalto, ja monilla aloilla on työvoimapulaa jo nyt. Suomi tarvitsee uusia osaajia, jos haluamme yhteiskuntana mennä eteenpäin. Eikä osaajien rekrytoiminen ulkomailtakaan tarjoa pikahelpotusta, koska tehdastyökin edellyttää riittävän hyvää suomen kielen taitoa.
Vientimalli korostaa OAJ:n merkitystä edunvalvojana
Niina Aho painottaa, että ammatillisen opetuksen laadun turvaaminen edellyttää sitä, että kelpoisia opettajia on riittävästi. Alan pitää houkutella uusia opettajia, ja lisäksi täytyy onnistua pitämään nykyisistä kiinni.
Alan houkuttelevuuteen vaikuttaa riittävien resurssien lisäksi palkka ja muut palvelussuhteen ehdot. OAJ neuvottelee niistä alkuvuodesta, sillä OVTES-sopimus umpeutuu huhtikuun lopussa.
– Eduskunnan hyväksymä vientivetoinen työmarkkinamalli tuntuu järjettömältä, koska selvää on, että sillä ei Suomen taloustilannetta korjata. Samalla se kuitenkin korostaa OAJ:n roolia neuvottelijana. Kunnissa ja oppilaitoksissa puolestaan korostuu oman yhdistyksen ja luottamusmiesten rooli, Aho sanoo.
Seuraa sopimusneuvotteluja täällä
Edunvalvonnassa kuuluu opettajien yhteinen ääni
Niina Aho toimii OAJ:n valtakunnallisessa yhdistyksessä AO:ssa varapuheenjohtajana sekä oman oppilaitoksensa opettajayhdistyksen puheenjohtajana. Hän pitää tärkeänä valvoa jäsenten etua jatkuvasti niin valtakunnan tasolla kuin paikallisesti.
Jokainen euro ammatilliseen koulutukseen on investointi myös talouden kasvuun.
Edunvalvonnassa hän pitää vuorovaikutusta tärkeänä.
– Yhdistyksemme kokoaa yhteen eri alojen opettajat, ja tuomme heidän näkemyksiään eri pöytiin, joissa asioista päätetään. Tapaamme säännöllisesti oman oppilaitoksemme sekä Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen johtajia. Viime syksynä moni kasvatus- ja koulutuslautakunnan jäsen oli meihin yhteydessä ja halusi konkreettista tietoa talousarvion valmistelua varten.
Kun resurssit ovat kunnossa ja opettajia on riittävästi, Suomi saa jatkossakin osaajia eri aloille.
– Jokainen euro ammatilliseen koulutukseen on investointi myös talouden kasvuun, Aho sanoo.
Uusimmat uutiset ja tiedotteet
-
Perusopetus 30.01.2025Luokanopettaja on kohdannut urallaan isoja muutoksia – ”Yhtenäiskulttuuria ei enää ole”
-
Taiteen perusopetus 30.01.2025Ensiaskeleet soitonopettajaksi otetaan jo lapsena – ”Palkka kertoo työn arvostuksesta”
-
Varhaiskasvatus 30.01.2025Arvokasta asiantuntijatyötä pienten hyväksi – ”Olen työssäni isojen asioiden äärellä”
-
Yliopisto 30.01.2025Lauri Frank tuntee onnistuneensa, kun hänen työnsä hyödyttää yrityksiä – Listaa kolme toivetta tutkimuksen laadun turvaamiseksi